18. října 2007
Soustředit všechny dostupné informace o stavu jednotlivých komunikací a provozu na nich na jedno místo je cílem Jednotného systému dopravních informací. Systém se buduje již dva roky jako společný projekt ministerstev dopravy a vnitra, Ředitelství silnic a dálnic a dalších subjektů.
Provoz na českých dálnicích, rychlostních komunikacích a dalších silnicích stále houstne, přitom poptávka po přepravě a zejména její plynulosti roste. Právě kvůli zajištění větší plynulosti a bezpečnosti silničního provozu se začal budovat Jednotný systém dopravních informací (JSDI). „Chceme na jednom místě soustředit dopravní informace o všech důležitých událostech na pozemních komunikacích, jako jsou dopravní nehody, objížďky, kolony či sjízdnost komunikací,“ řekl minulý týden koordinátor celého projektu Jaroslav Zvára.
Z jednoho místa do světa
Pokud se podle jeho slov podaří projekt realizovat, což je na velmi dobré cestě, bude možné z jednoho místa – Národního dopravního informačního a řídícího centra – sdělovat potřebné údaje všem řidičům. A to prostřednictvím rozhlasových stanic, služeb mobilních operátorů, navigací, internetu či televize. „Naším cílem je co nejdříve dospět ke zkvalitnění poskytování informací řidičům. Je třeba si uvědomit, že dopravní nehody a ostatní problémy vždy byly a budou a neexistuje způsob, jak se těchto aspektů úplně zbavit,“ konstatoval Jaroslav Zvára. V první fázi se projekt zaměřil na policii, hasiče, krajské úřady a další subjekty, aby pochopily, že tento systém je důležitý a aktivně se do něj zapojily, což se i na základě zákona stalo.
V současnosti končí etapa tzv. konsolidace systémů. Policie a hasiči mají přehled o situaci na silnicích a JSDI potřebuje tyto informace dostávat, proto nastalo propojení informačních systémů. „Lze konstatovat, že již nyní dopravní informace veřejnost využívá. Nyní se řeší například návaznost na systém vysílání Českého rozhlasu, aby poskytoval informace pro navigační systém, a vytváří se i dopravní portál České republiky,“ uvedl Jaroslav Zvára. Národní dopravní informační a řídící centrum podle něj informace nabízí dalším subjektům, například mobilním operátorům, aby je využívaly v rámci svých dopravních informačních služeb. „Vývoj systému nikdy neskončí. Jakmile se budou vyvíjet nové technologie, budou se automaticky zařazovat do tohoto systému,“ zdůraznil koordinátor. Dodal, že o dopravní informace je mezi řidiči obrovský zájem a jejich větší šíření například s pomocí mobilních telefonů čeká jen na pokročilejší technologie.
Tomáš Johánek