Platební karty

Platit kartou v MHD se dá v dalších městech

Platit kartou v MHD se dá v dalších městech

PRAHA (22.1.) – Po loňském úspěšném komerčním uvedení placení MHD se bezkontaktní placení v dopravě dále rozšiřuje. V Brně jsou v těchto dnech instalovány bezkontaktní platební automaty na lince na letiště, v Liberci se přidají další tramvajové vozy. Opravdová revoluce se chystá v Plzni, kde bude bankovní karta sloužit jako jízdenka či kupón již letos.

Liberec je prvním městem České republiky, kde lze zaplatit jízdné bezkontaktní platební kartou přímo v dopravním prostředku. 1. listopadu spustily placení do komerčního provozu ČSOB, Mikroelektronika a MasterCard. Kromě platby kartou v automatu na jízdenky tak mají obyvatelé a návštěvníci Liberce možnost zakoupit si lístek pouhým přiložením platební karty přímo ve vybrané tramvajové lince. Celkově již lidé tímto způsobem zakoupili v automatu na terminálu MHD a v tramvaji EVO přes 3100 jízdenek.

„Elektronické odbavování cestujících jsme oficiálně představili 20. září, ostrý provoz byl spuštěn v listopadu. Za dva měsíce jsme zaznamenali velmi pozitivní ohlasy. Po dokončení pilotního projektu, což by mělo být v prvním pololetí letošního roku, plánujeme rozšíření na veškerá tramvajová vozidla na lince Lidové Sady – Horní Hanychov, což je asi třicet tramvají,“ popisuje Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ. „Spolupráce s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou ukazuje směr, v němž vítězí vyšší pohodlí pro zákazníka. Jsme rádi, že jsme našli spolehlivého partnera, který sdílí naši vizi budoucnosti hromadné dopravy a nebojí se inovací,“ říká Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení, MasterCard.

Pilotní projekt byl na podzim 2014 spuštěn také v Brně, kde byly během září díky spolupráci Dopravního podniku města Brna se společnostmi MasterCard, ČSOB a Mikroelektronika nainstalovány celkem tři automaty s možností bezkontaktní platby na zastávkách Hlavní nádraží a Malinovského náměstí. „Pro pilotní projekt jsme se snažili vybrat ty nejfrekventovanější zastávky. Cestující začali platbu kartou okamžitě využívat a jejich počet neustále roste. V říjnu byly v těchto třech automatech zaplaceny jízdenky v hodnotě přesahující 80 tisíc korun, v prosinci to bylo již přes 113 tisíc korun, což představovalo více než pětinu celkových tržeb,“ říká Vít Prýgl, vedoucí tarifního odboru DPMB.

Osmého ledna byly v Brně instalovány první platební automaty do vozidel autobusové linky 76 na brněnské letiště, následně bude umístěno dalších 12 automatů do autobusů na CNG pohon. „Naším cílem je umožnit i dalším dopravcům využívat toto řešení, které stále rozvíjíme a doplňujeme o nové funkce. V další fázi doplníme například plně elektronické jízdenky či revizorská zařízení,“ říká Jan Kubíček, manažer ČSOB a Ery pro Rozvoj obchodu se třetími stranami.

Prvním dopravním podnikem České republiky, který cestujícím umožní platit bezkontaktně ve všech vozech MHD, bude Plzeňský městský dopravní podnik. Ten za spolupráce společností MasterCard a ČSOB finalizuje systém, jenž se plně vyrovná moderním dopravním řešením, s nimiž se můžeme setkat v zahraničí. Jednou bezkontaktní kartou bude možné zakoupit neomezený počet jízdenek, přičemž majiteli se z karty nestrhne každá jízdenka zvlášť, ale vždy se odečte až souhrnná částka za určité období. „První terminály budou k vidění již během zimy, spuštění plného provozu se pak očekává zhruba v polovině letošního roku, kdy by mělo být každé vozidlo MHD vybaveno jedním terminálem,“ upřesňuje Martin Chval, ředitel Úseku Plzeňská karta.

To také otevírá možnost přejít na moderní systém odbavení, který by do budoucna mohl zcela nahradit papírové jízdenky. Takový systém se v zahraničí již prosazuje, například v Londýně či Chicagu, ale v kontinentální Evropě se jedná o novinku. „Využijme toho, že Česko je na špičce v bezkontaktním placení. Díky české technické zdatnosti můžeme rozšířit záběr bankovních karet i do jiných oblastí. Přejí si to zákazníci, kdy v průzkumu MasterIndex více než polovina uvedla, že by si přála platit v MHD kartou. Od minulého roku je to realita,“ dodává Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Jízdenky lze bezkontaktní kartou v automatu zaplatit také v Praze, a to na Letišti Václava Havla a Hlavním nádraží. Podle průzkumu MasterIndex jsou zákazníci ochotni platit kartou stále nižší částky, u více než třetiny respondentů jde o částku nižší než 50 korun. To je výhodou pro dopravní podniky – bankovní karta má nižší náklady a také zvyšují se příjmy díky nižšímu počtu černých pasažérů. Nákup jízdenky tak není limitován dostupností automatu na zastávce nebo mincí, je rychlejší a pohodlnější.

Tomáš Johánek

spinner