7. dubna 2011
V Praze se v únoru pod záštitou ministra dopravy Víta Bárty uskutečnil čtvrtý ročník konference České dopravní fórum, jejíž program po odborné stránce zajistilo Sdružení pro dopravní telematiku. Podle pořadatele, společnosti Top Expo CZ, se konference zúčastnilo 165 hostů.
Přestože tematické zaměření konference bylo velice široké a pokrývalo celou oblast využití informačních a komunikačních systémů a služeb v silniční dopravě, největší pozornosti účastníků se těšil blok financování dopravní infrastruktury, do kterého pořadatelé po konzultaci se zástupci Ministerstva dopravy ČR a Státního fondu dopravní infrastruktury zařadili i aktuální téma v podobě dopravní superstrategie České republiky.
Mezi hosty byli zástupci předních podnikatelských svazů, institucí i státních orgánů, jako například prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR Václav Matyáš, prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák, rektor ČVUT v Praze Václav Havlíček, předseda České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě Pavel Křeček, prezident Klubu Stratég Zdeněk Souček či předseda komise Rady Asociace krajů České republiky pro dopravu a financování Jaroslav Drozd. Nechyběli ani místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ČR Pavel Hojda, člen výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu ČR Karel Korytář či ředitel dopravní Policie ČR Leoš Tržil.
Superstrategie si vysloužila řadu výhrad
Prvnímu bloku předsedal ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka, který spolu s ředitelem odboru strategie ministerstva Luďkem Sosnou odbornou veřejností očekávanou superstrategii představil v rámci prezentace Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025.
Nelze říci, že by se materiál setkal s pozitivní odezvou přítomných zástupců oborů dopravy a stavebnictví. Především prezident SPS ČR Václav Matyáš a prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák upozorňovali na rizika spojená s restrikcí investic do dopravní infrastruktury, která se negativně promítnou do mnoha oblastí české ekonomiky včetně zvýšení nezaměstnanosti.
Mnoho přítomných se v diskusi připojilo k názoru, že by mohlo naopak nastat výrazné oslabení konkurenceschopnosti České republiky, jejíž nekvalitní dopravní síť (ČR je v celosvětovém měřítku hodnocena až na 80. místě) silně potlačuje výhodu geografického umístění ve středu Evropy.
Co je však důležité: byl zahájen tolik potřebný přímý dialog nad tímto materiálem, jehož konečnou podobu bude vláda teprve schvalovat, takže do něj ještě lze promítnout změny.
Podpora projektům PPP
Shoda účastníků konference naopak panovala v názorech na pořizování dopravních staveb metodou PPP, roli mýtného systému (obojí představil Ondřej Zaoral z ČSOB) a preferovaných způsobů zadávání veřejných zakázek na dopravní telematiku, které prezentoval Petr Žídek z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Oblast bezpečnosti
Druhý blok, Telematika pro bezpečnost a plynulost silniční dopravy, vtipně moderoval děkan FD ČVUT v Praze Miroslav Svítek. O aktuálním stavu bezpečnosti silničního provozu hovořil ředitel Dopravní policie ČR Leoš Tržil, informační řídicí systémy na komunikacích poutavě přiblížil Jiří Řehák ze společnosti Eltodo EG. Budoucnost a strategický plán ITS byly tématem přednášky viceprezidenta SDT Romana Srpa.
Doprava ve městech
Třetímu bloku, Moderní doprava ve městech, předsedal první náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy a informatiky Karel Březina. V tomto bloku si účastníci konference vyslechli informace o aktuálním úsilí SDT v oblasti inter-operability elektronických odbavovacích systémů ve veřejné dopravě. Zajímavá byla například přednáška Telematika jako nástroj multimodální integrace v podání Filipa Linharta ze společnosti Telefónica O2. Zmocněnec vlády ČR Karel Dobeš seznámil přítomné hosty se šancemi, které pro rozvoj českého průmyslu bude mít umístění GSA v Praze.
Soutěž ČDS&T 2010
V závěru konference, jejíž výsledky fundovaně shrnul profesor Petr Moos, zazněla i výzva k přihlášení dopravních staveb, technologií a ino-vací v dopravě do soutěže ČDS&T 2010 (přihlášku do soutěže a více informací mohou zájemci najít na www.top-expo.cz/cds-2010/).
Náměstek primátora Karel Březina pak všechny přítomné pozval na další, v pořadí již 5. ročník Českého dopravního fóra, které se uskuteční 9. června v Praze. Téma konference zní Aktuální řešení dopravy v metropolích Evropy.
(lan) www.top-expo.cz www.sdt.cz