Jaroslav Zvára (JSDI) pro DN

Řidičům slouží od konce prosince nový Dopravní portál ČR

Řidičům slouží od konce prosince nový Dopravní portál ČR

Oblast dopravních informací, inteligentních dopravních systémů a služeb zaznamenala v právě uplynulém roce mimořádný rozvoj. Silniční okruh okolo Prahy, telematickými aplikacemi vybavená kompletní trasa dálnic od Rozvadova po Břeclav, nový internetový Dopravní portál ČR, to jsou jen stručné titulky pro následující tak-říkajíc bilanční rozhovor s koordinátorem Jednotného systému dopravních informací pro ČR Jaroslavem Zvárou.

„Pod vánoční stromeček dostali řidiči nový Dopravní portál ČR na adrese www.dopravniinfo.cz. Pro koho jsou stránky určeny?“

„Ministerstvo dopravy společně s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR mají ze zákona povinnost sbírat, zpracovávat a publikovat dopravní informace o aktuální dopravní situaci na celém území České republiky. Webové stránky Dopravního portálu ČR jsou jedním z výstupů tohoto Jednotného systému dopravních informací pro ČR a využívají je jak běžní motoristé, tak i média, dopravci a přepravci, složky krizového řízení a obranného plánování, pracovníci orgánů, organizací a institucí veřejné správy, zkrátka každý, kdo potřebuje informace o průjezdnosti nebo sjízdnosti sítě pozemních komunikací.“

„Co vše lze na Dopravním portálu najít?“

„Hlavní částí je mapa aktuální dopravní situace, tedy co nejúplnější přehled informací o dopravních nehodách, uzavírkách a objížďkách, intenzitách provozu, sjízdnosti komunikací, počasí a dalších událostech. Uživatelé na něm najdou také obrazové informace z kamer nebo informace z automatických meteostanic. Ovládání portálu umožňuje rychlý přístup k informacím z jednotlivých krajů nebo úseků dálnic a rychlostních silnic. Uživatelé mohou vyhledávat vlastní trasu se zahrnutím kritérií nejrychlejší, nejkratší, po neplacených úsecích výkonového zpoplatnění, mimo dálnice atd. Do budoucna plánujeme připojit i možnosti například vyhledávání podle kategorie hmotnosti vozidel.

Pro každé území nebo trasu je možno zobrazit vybrané typy událostí. Rychlá navigace umožňuje přímou volbu zobrazení obrázků z kamer, intenzit provozu nebo sjízdnosti komunikací.

Kromě dopravních informací jsou z hlavního menu přístupné také informace o Jednotném systému dopravních informací, jednotlivých typech telematických aplikací, o službě RDS-TMC nebo kompletní přehled odkazů na webové stránky dopravních informací z ostatních evropských zemí.“

„Jaký je zájem uživatelů o dopravní informace?“

„Web prošel veřejným testováním v rámci betaverze. Už tam jsme dostali signály, že jde o velmi potřebnou a žádanou službu. Sněhová kalamita na začátku zimy to ještě potvrdila. Za den přišlo až třicet tisíc unikátních IP adres a uživatelé zobrazili více než dva miliony 400 tisíc jednotlivých dopravních informací. I průměrná denní návštěvnost v běžném provozu se pohybuje až na hranici deseti tisíc uživatelů. Portál se stává nedílnou součástí silniční dopravy pro řidiče profesionály i běžné motoristy. A Ředitelství silnic a dálnic ČR, věřím v brzké době, připraví i další rozvoj zejména s ohledem na využití dopravních informací pro řadu dalších elektronických zařízení.“

„Loni byla dokončena další etapa budování telematického systému na uceleném tahu dálnic D5, D1 a D2. Jak se tento systém osvědčil v praxi?“

„Jednotný systém dopravních informací pro ČR podle mého názoru významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, a zejména ke snížení nehodovosti na našich silnicích. To, že řidiči mají k dispozici stále více stále kvalitnějších dopravních informací, má nepochybně vliv na jejich plánování cesty i chování za volantem. Vím-li, co mě na cestě čeká, mohu být klidnější, mohu lépe předvídat a připravit se na potenciální problémy, například se sjízdností.

Ačkoliv Jednotný systém dopravních informací pro ČR ještě není dobudován, musí se jeho přínos již teď na chování a jednání řidičů nepochybně projevit. To platí i pro telematický systém na uceleném tahu dálnic od Rozvadova po Břeclav. I když na některých dálnicích bychom ještě potřebovali více kamer (na D5 a D2) a potřebovali bychom mít k dispozici také informace ze systému floating car data pro lepší sledování a vyhodnocování zvýšených intenzit provozu a tvorby kolon na silnicích, které nejsou pokryty systémem výkonového zpoplatnění. Pak by informace o aktuální situaci mohly být zase o kousek rychlejší a přesnější.“

*** „O telematickém systému na Pražském okruhu se mluvilo jako o nejmoderněji vybavené komunikaci v celé ČR. Nicméně často jsou portály liniového řízení zhasnuty. Je již systém skutečně plně funkční?“***

„Komplexní telematický systém na SOKP byl z pohledu ČR opravdu unikátním řešením. Liniové řízení s portály proměnných dopravních značek na každých zhruba 1100 metrech dálnice, s detektory dopravního proudu, s informačními proměnnými tabulemi, a to vše napojené na řídicí systémy dvou tunelů je vskutku extrémní kombinace v současnosti dostupných technologií. Jde o první zkušenost svého druhu nejen co do vysoké koncentrace technologií na relativně krátkém úseku dálnice, ale i s ohledem na instalaci technologií na nové, dosud neprovozované komunikaci, kde i dopravní intenzity mohly být předem jen odhadovány.

Systém prošel řadou dětských nemocí, které byly na základě skutečného provozu postupně úspěšně vyléčeny. Dopravní špičky, skutečné události v podobě nehod, překážek provozu nebo zhoršené sjízdnosti komunikací jsou zatěžkávací zkouškou pro komplexní nastavení. Také úzká spolupráce a vzájemné sdílení dat a informací mezi řídícím centrem SOKP Rudná a Národním dopravním informačním centrem prochází postupnými kroky pozitivního vývoje.

Zkušenosti získané při budování SOKP se nepochybně odrazí na dalších stavbách. V nejbližší době čeká podobný proces pravděpodobně tunelový komplex Blanka rovněž v Praze, který bude telematickými technologiemi s ohledem na dopravní i technologicko-bezpečnostní také doslova napěchován. Nicméně v této souvislosti vždy platí a platit bude, že pokud nebudou řidiči informace a pokyny respektovat, půjde o vyhozené peníze. Dopravní portál ČR proto ve své textové části vysvětluje i možnosti a přínosy těchto moderních technologií z pohledu řidiče.“

*** „Jaké další úkoly a plány čekají Jednotný systém dopravních informací pro ČR v nejbližším období?“***

„V dobách zásadních finančních úspor se přínos JSDI podle mého soudu prokáže nejvíce. Je možné stavět nové a nové drahé komunikace nebo prostřednictvím informačních technologií a dopravních informací lépe a efektivněji využívat kapacitu pozemních komunikací stávajících. Bez nových silnic kapacitního typu páteřní sítě v ČR to sice dlouhodobě nepůjde, avšak dopravní informace a inteligentní dopravní systémy pomáhají při řízení dopravních proudů na stávající síti směrem k jejímu optimalizovanému využití v závislosti na aktuální dopravní situaci.

Projekt dopravních informací je třeba pevně zakotvit v nové organizační struktuře ministerstev dopravy a vnitra i Ředitelství silnic a dálnic ČR. JSDI nemůže efektivně a spolehlivě fungovat bez řízené a koordinované spolupráce širokého spektra orgánů, organizací a institucí od Policie ČR, HZS ČR, záchranky, správců komunikací, silničních správních úřadů, obecních policií, ČHMÚ, krajů, měst a obcí, provozovatelů telematických technologií a systémů dopravních informačních center měst, řídících center tunelů a mnoha dalších složek.

Zkoordinovat všechny potřebné toky dat a informací aktuálně v každé minutě není úkol vůbec jednoduchý, a to zejména v období změny struktury a personálního obsazení na řadě z uvedených subjektů. Hlavním úkolem je tedy udržet a zkvalitnit využití technologií a systémů v oblasti dopravních informací a dopravních dat. Je třeba nezklamat ty tisíce uživatelů, kteří na informace z Jednotného systému dopravních informací pro ČR denně na svých cestách spoléhají.

Další rozvoj bude hodně závislý na finančních prostředcích, kterých v letošním ,úsporném‘ roce zřejmě nebude na rozvojové projekty mnoho. I v porovnání s vyspělými evropskými zeměmi máme v Česku založen moderní efektivní a funkční systém, který umožňuje komplexní informační podporu procesů v řadě oblastí silniční dopravy. Dopravní informace přitom nejsou dostupné jen prostřednictvím proměnných tabulí, webových stránek Dopravního portálu ČR nebo služby pro navigační přístroje RDS-TMC, ale prostřednictvím datového distribučního rozhraní je může odebírat zdarma jako veřejnou službu ve formátu XML každý zájemce, který zajistí jejich další šíření nebo využití ve prospěch zvýšení bezpečnosti nebo plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

K jeho dalšímu dokončení chybí už poměrně malý kus cesty, který je třeba ještě urazit. Věřím, že i přes řadu úsporných opatření se to může podařit již v roce letošním.“

Tomáš Johánek

spinner