20. listopadu 2008
Vývoj v oblasti webových aplikací je nezadržitelný. Také konkurenční tlak nutí společnosti zabývající se full service leasingem k poskytování stále nových, progresivních služeb. Co je potěšující, vítěz konkurenčního boje je vždy jeden, a to zákazník. Jednu z možností odlišení se od konkurence poskytují služby reportingu, o nichž jsme hovořili s vedoucím oddělení informačních technologií společnosti ALD Automotive Tomášem Krškem.
„V čem tkví hlavní význam reportingu?“
„Význam reportingových aplikací je v přístupu klientů k informacím o jejich vozovém parku. Každá aplikace tohoto typu by měla obsahovat potřebná data o vozidlech, uzavřených službách, sjednaném pojištění a informace o provozních nákladech na každé vozidlo v průběhu trvání nájemní smlouvy.“
„Jaké informace poskytuje kvalitní reporting?“
„Většinou se jedná až o desítky různých reportů o vozovém parku či vybraném vozidle. Nesmějí chybět základní přehledy všech aktivních a ukončených smluv či přehled objednaných vozidel s předběžným datem dodání. Součástí reportingu je i přehled sjednaných služeb a jejich cena za jednotlivá vozidla. Samozřejmostí jsou dnes detailní rozpisy nákladů jednotlivých služeb v průběhu smlouvy a detailní přehledy tankování za všechny tankovací společnosti.
Součástí reportingu je i přehled sjednaných služeb a jejich cena za jednotlivá vozidla
V reportingu má mít klient k dispozici rozpisy nájezdů jednotlivých vozidel a souhrn doporučených změn smluvních nájezdů v případě, že vozidlo bude mít před koncem smluvního vztahu vyšší nebo nižší počet najetých kilometrů, než bylo plánováno. Součástí je i modul pro snadné ověření sjednaného pojištění a pojistných událostí na vozidle. Reporting fakturace poskytuje přehled faktur nájemného i vyúčtování služeb, klienti si z něj mohou ověřit vystavené faktury či došlé platby.
Přidanou hodnotou je modul pro správu řidičů, kdy má správce vozového parku možnost přiřadit ke každému vozidlu konkrétního řidiče. Tato informace se následně přenáší do informačního systému leasingové společnosti. Řidič tak získává možnost přístupu do monitoringu, kde může sledovat náklady a informace o poskytovaných službách přiřazeného vozidla. Pro správce vozového parku tato evidence znamená lepší orientaci v reportech, u každého vozidla vidí kromě registrační značky i jméno a příjmení řidiče.“
Trendem moderní doby jsou přehledné, snadno čitelné informace, v nichž se lze dobře orientovat
„Jak detailní jsou informace v reportech?“
„Monitoring rozlišuje dva základní typy uživatelů: správce vozového parku a samotné řidiče. Správce vozového parku má k dispozici detailní pohledy za celý vozový park i jednotlivé vozidlo, řidič získává informace pouze k přidělenému vozu.“
„V jaké podobě jsou data exportována?“
„Trendem moderní doby jsou přehledné, snadno čitelné informace, v nichž se lze dobře orientovat. Reporty se standardně nabízejí ve formátu PDF a XLS. Formát PDF je určen k přehledným souhrnným náhledům a tisku vybraných reportů, formát XLS slouží jako podklad pro následné detailní analýzy na straně klienta. Přehledy udržují stejnou strukturu, což umožňuje import dat do analytických programů či přípravu maker pro automatické zpracování dat. Zkušenější uživatel si může připravit kontingenční tabulky či makra a následně pravidelně využívat data z reportingu k podrobným analýzám nákladů na provoz svého vozového parku. Formát CSV je primárně určen pro následný import do informačních systémů na straně klienta.“
Reporty se standardně nabízejí ve formátu PDF a XLS
„Letos v lednu jste spustili novou verzi reportingového nástroje pro správu vozového parku. Co vás k tomu vedlo?“
„Naše společnost klientům už řadu let nabízí reportingové služby pomocí aplikace Fleet Monitor. Jako každá progresivní firma na trhu chceme klientům nabízet stále nové, zdokonalené služby. Při jejich modifikaci jsme se zaměřili na rozvoj nových funkcí a na zvýšení počtu poskytovaných informací. Architektura původní verze nám bohužel nedovolovala efektivně rozvíjet jejich funkcionality, proto jsme zvolili zcela novou aplikaci. Nové technologie nám umožnily zlepšit dostupnost a zabezpečení aplikace. Současná verze je dostupná z jakéhokoliv počítače s připojením na internet 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Díky použitým technologiím je Fleet Monitor napojen on-line na informační systém společnosti, což klientům zaručuje vždy aktuální informace.
Nově si mohou vytvářet nové uživatelské účty v rámci své společnosti. Sami si tak řídí, kdo bude moci informace o vozovém parku využívat a jaké informace budou uživateli přístupné.“
Tomáš Johánek