2. srpna 2007
Česká dceřiná společnost rakouského koncernu Gebrüder Weiss dokončuje rozsáhlý projekt, jehož cílem je zavést ve všech fázích přepravy používání čárových kódů. Jak projekt probíhá a co má společnosti přinést, o tom s námi hovořil vedoucí oddělení spedice Milan Šole, který ve své dřívější funkci vedoucího oddělení IT v loňském roce projekt v ČR zahajoval. O dokončování poslední fáze projektu nás informoval současný vedoucí IT Georgi Georgiev.
Milan Šole:
„Odkdy Gebrüder Weiss na projektu skenování čárových kódů pracuje?“
„Na konci roku 2004 vedení koncernu rozhodlo o přechodu celé firmy na čárové kódy. Jedním z důvodů byl i vstup Gebrüder Weiss do sdružení System Alliance Europe, které používání těchto kódů vyžaduje. Odborníci nejprve vytvořili koncept, který stanovil cíle projektu a způsoby, jak jich dosáhnout. Pak se práce ujali programátoři ve Velké Británii, kteří pro koncern připravují spediční software, a následně zahájila činnost pracovní skupina. V Rakousku ji tvořili pověření pracovníci z každé pobočky, u dceřiných společností zodpovídal jeden pracovník za každou zemi. V České republice jsem měl na starosti zavádění projektu já.
Projekt byl rozdělen na několik fází. V první fázi jsme zahájili skenování zásilek při vykládce, v další fázi skenování nakládky a potom skenování vyzvednutých zásilek. Závěrečnou fází je skenování zásilek při vydávání či příjmu u zákazníka.“
„Jak systém skenování funguje v praxi?“
„Když skladník naskenuje první zásilku, systém automaticky rozpozná, ke kterému kamionu zboží patří, a zobrazí potřebné informace. Po jejich potvrzení skladník naskenuje čárové kódy všech zásilek a ukončení skenování potvrdí. Systém pak porovná přijaté kódy s údaji v datové větě a vytvoří takzvaný scan-report, z něhož je vidět, které zásilky byly oskenovány a které chybějí či jsou navíc a do zásilky nepatří.
Každá jednotlivá zásilka
je na úrovni obalové
jednotky označena
čárovým kódem
Každá jednotlivá zásilka je na úrovni obalové jednotky – ať už se jedná o kartony či palety – označena čárovým kódem. Zákazník, který zadává zakázku přes internet, si z našeho webu může sám vytisknout čárové kódy a své zásilky jimi polepit. My potom v systému uvidíme, zda si kódy vytiskl, v opačném případě mu přiveze etiketu řidič, který zásilku při přebírání oskenuje ručním skenerem. Tuto fázi – skenování při přebírání a při dodávání u zákazníka – právě nyní zavádíme.
Po příjezdu na terminál skladník zásilku opět oskenuje. To je velmi důležité pro evidenci zboží ve skladě a také kvůli tomu, aby pracovníci, kteří odchozím autem disponují, viděli, zda zásilka už na terminál dorazila či nikoli. U importních zásilek je skenuje náš partner při vykládce a při nakládce na hlavní tah. My skenujeme zboží při vykládce z hlavního tahu, na nakládce do rozvozového auta a při vykládce u zákazníka. Tím se celý kruh uzavře. Celkem se tedy každá zásilka v importu skenuje pětkrát a po dokončení projektu bude moci zákazník každou tuto etapu sledovat přes internet.“
„Používají čárové kódy všechny zásilky, které zpracováváte?“
„Někteří partneři v importu zásilky dosud čárovým kódem nepolepují, například Italové, Španělé, Portugalci a Britové. Ve chvíli, kdy k nám takovéto zásilky přijedou, musíme je polepit vlastním čárovým kódem. U nás však jako dogma platí pravidlo: na vstupu i na výstupu musí mít vše čárový kód a být oskenováno.“
„Jaké výhody systém skenování firmě přináší?“
„Už v současné fázi přinesl zkvalitnění nakládky i vykládky vozidel a zlepšení evidence poškozeného zboží. Informace o případném poškození se nemůže při komunikaci mezi skladem a administrativou ztratit. Získali jsme mnohem lepší přehled o stavu zboží ve skladu, protože každý den dopoledne, když je ve skladu nejméně zboží, pracovníci sklad projdou, oskenují všechny zásilky a provede se inventura.“
„Čárové kódy tedy přinášejí očekávané efekty?“
„Jsme vcelku spokojeni, projekt zatím plní cíle, které jsme od něj
očekávali. Věděli jsme, že nám zpočátku přinese více práce, odmě-
nou je však to, že se zlepšila kvalita a transparentnost manipulace se zbožím.“
Georgi Georgiev:
„Čeho se týká část projektu zavádění čárových kódů MobilCom?“
„Zavádí skenování zásilek při jejich příjmu a výdeji u zákazníka pomocí ručního skeneru. Projekt MobilCom je součástí celokoncernového projektu zavádění čárových kódů. V ČR jsme zahájili práce začátkem května, kdy jsme začali instalovat nový hardware a seznamovat se s fun-
gováním systému. V půli června jsme na nový systém začali školit řidiče. V současnosti jich máme padesát vyškolených, z toho třicet na terminálu v Rudné u Prahy a dvacet v brněnské pobočce. Dalších třicet řidičů školení čeká. Celý projekt bychom měli ukončit v září s tím, že pro používání skenerů budou vyškoleni všichni řidiči.“
„Jak probíhá přebírání a dodávání zásilek?“
„Řidič dostane seznam zásilek k dodání a při nakládce na své vozidlo oskenuje jejich čárové kódy. Údaje se přenesou do systému, a pokud se vyskytnou například chybějící či poškozené zásilky, dispečer tyto údaje opraví v systému. Data připravená na výjezd pak putují zpět do skeneru. U zákazníka řidič při dodání i při příjmu zásilku oskenuje ručním skenerem.“
„Jakou technologii využíváte pro přenos dat?“
„V rámci skladu přenášíme data pomocí bezdrátového přenosu (WLAN), při rozvážce pak datový přenos zajišťuje technologie GPRS v mobilní síti GSM. V obou případech se skener připojuje do systému každých 30 sekund. Dispečer tak získává průběžný přehled o tom, v jakém stadiu rozvozu která zásilka je, a to u všech řidičů. Pokud by se vyskytl nějaký problém, může okamžitě zareagovat. Přenos je poměrně nenáročný na kapacitu dat, protože se přenášejí pouze údaje o změně stavu zásilky (například ,dodáno‘).
Řidiči používají ruční skener Psion s dokovací stanicí, která se zapojí do zásuvky zapalovače a funguje jako dobíječka. Skener s operačním systémem Windows Mobile 5 je vybaven bezdrátovou kartou. Pro skenování využíváme speciální, na míru připravenou aplikaci. S hardwarem jsme zatím nezaznamenali žádné problémy, skener by měl být odolný proti vlhkosti i proti nárazu při pádu z výšky do 1,2 metru.“
„Máte už v Gebrüder Weiss pokryty všechny sklady?“
„Zatím ještě ne, celý koncern by měl projekt ukončit koncem roku. Poboček je opravdu hodně a práce s instalací hardwaru a školením řidičů také. V ČR jsme například s pomocí kolegů z Rakouska museli vyměnit hardware a provést přestavbu sítě. To vše bylo třeba stihnout během jednoho víkendu.“
„Jak nový systém přijali řidiči?“
„Zpočátku měli někteří pocit, že jim skenování žádné výhody nepřináší, ale dnes už vidí, jak jim systém usnadňuje práci – například nemusejí počítat, zda mají všechny zásilky na voze, stačí skenerem sejmout kódy balíků. Řidič si naskenuje hlavní čárový kód na ložné listině, kde je zakódovaný počet zásilek a počet kusů v každé zásilce. Pokud potom řidič naskenuje jakoukoli zásilku, která nepatří do této ložné listiny, dostane hlášení, že zásilka na jeho vůz nepat-ří. Pokud naskenuje dvakrát stejnou zásilku, objeví se mu hlášení ,Již naskenováno‘. V podstatě se nemůže splést. Na skeneru vidí, kolik kusů má zásilka celkem a kolikátý kus právě skenuje.“
Celý koncern by měl
projekt ukončit
koncem roku
„Jak se bude systém dále rozvíjet?“
„Systém skenování čárových kódů nám časem umožní přejít na zcela bezpapírový provoz. Určitý problém zatím představuje fakt, že někteří zákazníci trvají na razítku a podpisu. S podobným postojem se setkává Gebrüder Weiss i v Rakousku a Německu, ale zákazníků, kteří striktně vyžadují papírové dokumenty, je stále méně. Až se podaří tuto věc dořešit, budeme moci pracovat bez papíru.“
Pavel Toman