Poziční dokument SDT

Vize rozvoje elektronického odbavení cestujících ve veřejné osobní dopravě v ČR v roce 2023

Vize rozvoje elektronického odbavení cestujících ve veřejné osobní
dopravě v ČR v roce 2023

Elektronické odbavení cestujících (EOC) spadá do oblasti aplikace a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné osobní dopravě. Míří k podpoře přímé hladké mobility (tzv. Door-to-Door Seamless Mobility), kam kromě EOC patří také tematika multimodálního cestování, řízení veřejné osobní dopravy, elektronických jízdenek a jejich rezervací prostřednictvím sítí elektronických komunikací.

Na evropské úrovni existuje společná vize, že „cestující ve veřejné osobní dopravě budou mít možnost na jednom místě (nikoliv nutně na jediném) zakoupit univerzální multimodální jízdenku. Mohla by být pořízena on-line již v okamžiku plánování cesty a mohla by existovat pouze v elektronické podobě (například na bezkontaktní čipové kartě, v mobilním telefonu nebo tabletu)“. Uvedení této vize v regionálním a/nebo panevropském měřítku však předpokládá, že bude vyřešena celá řada technických, organizačních, obchodních i právních otázek.

Současný stav v České republice

Elektronické odbavovací systémy v současné době umožňují cestujícím ve veřejné osobní dopravě v České republice odbavení nejčastěji prostřednictvím bezkontaktních čipových karet. Podle dostupných informací se zatím do několika desítek projektů EOC investovaly zhruba tři miliar-dy Kč a vydalo se kolem tří milionů médií (nosičů dat, respektive bezkontaktních čipových karet). Realizované systémy na regionální úrovni velmi dobře plní svou funkci, vzájemná propojitelnost však chybí. Cestující – uživatelé systémů EOC – tak nemají možnost cestovat v rámci různých systémů EOC s jedním médiem (například kartou), což se považuje za významný nedostatek. Také proto se v České republice již několik let z iniciativy SDT vyvíjí sna-ha o vzájemnou propojitelnost (interoperabilitu) existujících systémů EOC.

Situace v Evropské unii

Z pohledu penetrace regionálními systémy EOC patří Česká republika k nejvyspělejším zemím Evropy. Otázka interoperability těchto systémů je aktuální také v evropském měřítku. Nejpokročilejší provozovaná propojená řešení lze sledovat ve Velké Británii, Nizozemsku nebo Německu, existuje i ambiciózní vize dosažení celoevropské interoperability. Další vývoj na evropské úrovni ve střednědobém horizontu zřejmě povede k užšímu zapojení Evropské komise do otázky interoperability jak po stránce koordinační, tak financování. Současně budou probíhat analogické aktivity na úrovni členských zemí, respektive regionů. Jejich vzájemná koordinace by měla probíhat prostřednictvím evropské (dosud neexistující) autority IFM Aliance.

Národní standard elektronického odbavování

Dosažení interoperability systémů EOC v České republice a později také dalších souvisejících informačních a odbavovacích systémů ve vozidlech a na infrastruktuře komplikuje v prvé řadě to, že je třeba zajistit propojitelnost systémů pořízených v různém čase, různými subjekty a dodaných různými dodavateli. V této souvislosti vznikla řada velmi složitých technických, organizačních, provozních, procesních a právních otázek. Kromě jiného je nyní třeba vypracovat otevřený popis vzájemné propojitelnosti (tzv. národní standard EOC) a zajistit jeho aplikaci, provoz, dodržování a rozvoj v podmínkách ČR. Klíčovou podmínkou úspěchu je účinná a koordinovaná spolupráce všech relevantních složek (stát, objednatelé, dodavatelé, dopravci) a výchozím momentem je vznik koordinační skupiny pro přípravu národního standardu EOC, kterou v roce 2011 jmenoval ministr dopravy.

Potřeba dlouhodobé vize

Národní standard EOC, respektive popis vzájemné propojitelnosti EOC bude během jeho aplikace průběžně aktualizován tak, jak se budou systémy EOC v rámci konceptu door-to-door mobility v České republice a celé Evropské unii rozvíjet. V současné přípravné fázi tvorby standardu je velmi důležité definovat konečný stav, kterého je třeba v určitém časovém horizontu prostřednictvím aplikace standardu EOC dosáhnout.

Vize EOC v roce 2023

SDT předpokládá, že v roce 2023 bude regulatorní prostředí podobné jako dnes, tedy že nadále bude koexistovat polokomerční veřejná osobní doprava spolufinancovaná prostřednictvím kompenzací z veřejných rozpočtů (doprava ve veřejném zájmu, případně doprava v závazku veřejné služby) a veřejná osobní doprava financovaná čistě na komerční bázi (komerční doprava). Za tohoto předpokladu je navrhovaný stav systémů EOC v České republice za dalších deset let (tedy ke konci očekávané životnosti těch systémů, které budou v současné době inovovány nebo pořizovány) následující:

  1. V rámci ČR bude naplněna evropská vize uvedená v úvodní kapitole. Klíčovým pojmem nebude odbavení a jeho způsob, ale door2door mobilita, v rámci které cestující – klient – na jednom místě naplánuje cestu a pořídí (objedná a zaplatí) multi-modální jízdenku. Místo pořízení – prodejní síť bude kamenná i elektronická a její koncepce bude odpovídat trendům v multikanálové distribuci služeb.
  2. Multimodální jízdenka se stane klíčovým prvkem udržení celistvosti systému veřejné dopravy, protože umožní cestování bez ohledu na trasu napříč Českou republikou a dopravci provozujícími jednotlivé spoje. Proto bude tato vize v ČR bezezbytku realizována pro veškerou veřejnou osobní dopravu spolufinancovanou z veřejných rozpočtů, bude tedy součástí definice garantované veřejné služby. Zapojení komerční dopravy bude dobrovolné.
  3. Multimodální jízdenku pořídí cestující v některé regionální prodejní síti zapojené do celonárodní elektronické prodejní sítě multimodálních jízdenek. Důraz bude kladen na klientský přístup k cestujícímu, propagaci multimodální jízdenky pomocí společné obchodní značky „brandu/loga“ národního standardu EOC a na možnost (nikoliv požadavek) pořídit vše bez nutnosti návštěvy kamenných prodejních míst.
  4. Odbavování cestujících podle této vize v rámci door2door mobility se bude řídit národním standardem EOC (standard). Tento standard bude pevně zakotven v právním řádu ČR, bude mít svého provozovatele a také veškeré další potřebné procesy nezbytné k provozu standardu, jako například certifikace, budou dostupné. Standard

zavede odpovědnost objednatelů dopravy za správu některých standardizovaných části systémů EOC. Objednatelé budou standard v plném rozsahu respektovat a budou si počínat podle zákona s péčí řádného hospodáře.

  1. Standard bude podporovat pouze elektronicky validovatelné jízdenky. Taková jízdenka může mít i podobu papírového média, bude-li elektronicky validovatelné (například pomocí již dnes rozšířené technologie 2D kódů).
  2. Technologie odbavení bude ve standardu definována pomocí tzv. API rozhraní. API bude obsahovat vyčerpávající popis dat, datových struktur, bezpečnostních prvků, informačních rozhraní a komunikačních protokolů nezbytných pro spolupráci média EOC (nosiče multimodální jízdenky) a odbavovací infrastruktury.
  3. API podporované standardem se bude průběžně aktualizovat tak, aby sledovalo možnosti technologií ICT a žádoucí stav systémů EOC v ČR. Standard bude od provozovatelů odbavovací infrastruktury vyžadovat povinnost akceptovat standardem definované API. Standard bude vydavatelům médií ukládat povinnost vydávat (například v kraji) médium se standardizovaným API tak, aby si mohli všichni cestující v České republice pořídit v místě svého bydliště médium použitelné pro multimodální jízdenku.

5. Povinnost používat národní API nebude omezovat kreativitu provozovatelů odbavovacích systémů, distribučních kanálů ani vydavatelů médií v tvorbě regionálních odbavovacích produktů a použití vlastních API na regionální úrovni. Standard bude maximálně otevřený inovacím na straně médií (nosičů jízdenek) a bude technologicky neutrální.

Výhody realizované vize EOC

Díky provozu standardu vznikne silná know-how platforma, která umožní čerpat benefity všem zúčastněným stranám: dodavatelům, dopravcům, objednatelům i cestujícím i státu.

Pro cestující

Národní standard EOC z pohledu uživatelů (cestujících) umožní cestování s jedním elektronickým médiem v prostředcích veřejné osobní dopravy, což významně zjednoduší a zatraktivní použití veřejné osobní dopravy. Veřejnými rozpočty spolufinancovaná veřejná doprava bude z pohledu cestujícího vytvářet celistvou síť dostupnou pod jednou společnou značkou standardu EOC. Standard bude zcela otevřený různým typům médií, cestující tak bude mít prostřednictvím více distribučních kanálů k dispozici širokou nabídku koncových zařízení pro umístění multimodální jízdenky (z dnešního pohledu například klasickou čipovou kartu, papírový kupon s 2D kódem, smartphone s elektronickou jízdenkou, NFC telefon, bankovní kartu s dopravní aplikací).

Pro objednatele

Z pohledu státu a dalších objednatelů veřejné dopravy, krajů a měst dojde:

  1. k zatraktivnění veřejné dopravy a ke zvýšení ‚modal split‘ ve prospěch veřejné dopravy,
  2. k zefektivnění využití již investovaných veřejných prostředků do systémů EOC, úsporám v jejich vzájemné integraci a v provozu,
  3. k finančním úsporám na straně nově vypisovaných veřejných zakázek na systémy EOC. Sníží se provoz-

ní složitost regionálních systémů, zjednoduší řízení a sníží rizika provozu systémů. Standard nebude nijak omezovat kreativitu na regionální úrovni při tvorbě nadstavbových proprietárních aplikací. Rozvoj těch-to aplikací povede k vyšším dopravním výkonům a přinese objednatelům ocenění ze strany jejich zřizovatelů.

Pro dopravce

Transparentnost a jednotnost požadavků objednatelů na EOC zjednoduší provoz mezi kraji a ušetří dopravcům náklady plynoucí z jednotné infrastruktury. Vzniklá infrastruktura bude na dobrovolné bázi k dispozici i provozovatelům komerční dopravy. Předpokládá se, že většina komerčních dopravců se k systému EOC podle standardu postupně připojí, čímž může dojít ke snížení nákladů na provoz jejich systémů.

Právní rámec

Z pohledu právního rámce dojde k žádoucímu doplnění zákona č. 194/2010 Sb., o službách v přepravě cestujících, kdy již nyní je prostřednictvím nařízení vlády 295/2010 ukládána objednatelům povinnost dbát na jednotnost způsobu odbavení cestujících v obsluhovaném ú­zemí.

Roman Srp, výkonný ředitel SDT

spinner