2. ledna 2013
Tři ze čtyř podniků zaznamenaly letos alespoň jedno narušení dodavatelského řetězce. Za nejčastější důvody selhání logistiky jich nejvíce označilo výpadky informačních technologií nebo telekomunikačních služeb, nepřízeň počasí a selhání outsourcovaných služeb. To jsou hlavní výsledky výzkumu britského institutu BCI (Business Continuity Institute), který podporují institut CIPS (Chartered Institute of Purchasing & Supply), pojišťovna Zurich Insurance Group a logistická společnost DHL Supply Chain. O výsledcích výzkumu informovala v listopadu DHL.
Efektivní řízení plynulosti dodavatelského řetězce je zásadní nejen z důvodů vzniku okamžitých nákladů souvisejících s přerušením dodávek, ale i kvůli případné ztrátě důvěry a dobré pověsti u zainteresovaných stran vlivem přerušení dodavatelských řetězců, uvedla DHL. Nejčastěji je přerušení způsobeno narušením dodavatelského řetězce neplánovanými výpadky IT nebo telekomunikačních služeb, v jejichž důsledku se muselo 52 procent organizací zahrnutých do průzkumu potýkat s určitými nebo dokonce váž-nými dopady. Na druhém místě následovala nepřízeň počasí, s níž se setkalo 48 procent firem. Na třetím místě stojí problémy s outsourcovanými službami (35 procent). Na čtvrtém místě se v průzkumu umístila nestabilita měnového kurzu.
Významnější ztráty
Narušení dodavatelského řetězce má také stále větší následky – finanční náklady jsou vyšší než loni a jedna z pěti společností dokonce zaznamenala událost, která jí přinesla ztrátu přesahující jeden milion USD. Ve Velké Británii zahrnuje 75 procent společností narušení dodavatelského řetězce do svých programů řízení kontinuity činností organizace, zatímco v USA tak činí jen 44 procent respondentů. Výzkum institutu BCI zdůraznil dále význam rozhodování při zadávání outsourcovaných služeb. Problémy s narušením dodavatelských řetězců připisovaných outsourcingu vyskočily oproti loňsku na třetí místo a vzrostly ze 17 procent na současných 35 procent. Respondenti výzkumu BCI pocházeli z 68 zemí a 14 průmyslových odvětví, přičemž většina z nich má sídlo mimo Velkou Británii. Celkem se průzkumu zúčastnilo 532 organizací.
DHL klade důraz na plynulost podnikání
„Zpráva upozorňuje jak na neustálé obchodní výzvy, tak na zásadní důležitost zajistit zákazníkům řešení problémů s plynulostí podnikání ve stále složitějších dodavatelských řetězcích. Jako outsourcingový partner bereme naše povinnosti v této oblasti velmi vážně, důrazně se zaměřujeme na to, abychom zajistili, že všechna naše logistická centra mají plány ohledně efektivní plynulosti podnikání v souladu s metodikou DHL Supply Chain 10 step BCM, která odpovídá normě BS25999,“ uvedl k výsledkům průzkumu viceprezident společnosti DHL Supply Chain zodpovědný za obchodní rozvoj Mark Parsons.
(pat)