8. ledna 2016
Zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách zadalo ministerstvo v jednacím řízení bez uveřejnění; pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, řekl Švanda. Současně podle něho zadavatel uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.
Podle Ťoka ministerstvo zadáním zakázky společnosti Deloitte bez řádného výběrového řízení dohánělo skluz v přípravě tendru na další provoz mýtného systému, který způsobily předchozí vlády. Zároveň dnes vyzval policii, aby prošetřila vznik dodatků k deset let staré smlouvě se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch. Podle Ťoka tyto dodatky vedly k situaci, která znemožňuje státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou.
Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch při přechodu systému na nového provozovatele. Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka, který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou.
Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Zaměstnanci Deloitte, kteří se na zakázce pro ministerstvo podíleli, získali při předchozích zakázkách pro resort unikátní znalosti a zkušenosti, které mohlo mMinisterstvo dopravy využít k zajištění dalšího provozování mýtného systému, uvedla dnes v tiskovém prohlášení společnost. Koncem minulého roku nicméně ministerstvo připustilo, že soutěž nestíhá a že bude nutné smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit alespoň o rok a čtvrt.
Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.
(čtk)