22. listopadu 2016
Jednou z priorit Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je zrychlit provoz na přeshraničních železničních tratích, které spojují Českou republiku se Slovenskem. Také správce slovenských železnic – společnost Železnice Slovenské republiky (ŽSR) – chce investovat do některých těchto tratí na svém území, výsledkem tedy bude jednak zrychlení provozu vlaků a jednak zvýšení kapacity dopravní cesty.
V roce 2020 by měla být zhruba o deset minut kratší cesta vlakem z Brna do Bratislavy. Do té doby totiž bude dokončena modernizace české části tohoto mezinárodního koridoru a Slováci slíbili modernizaci části tratě mezi Devínskou Novou Vsí a státní hranicí s ČR. I o tom se hovořilo na nedávné konferenci o přeshraniční železniční dopravě v Bratislavě, které se zúčastnili zástupci správců infrastruktury, státních dopravců, ministerstev dopravy a krajů z obou stran hranice. Od řeky Moravy do Kút bude rychlost až 160 kilometrů za hodinu, dále směrem na Bratislavu se pojede v některých úsecích až dvoustovkou. Z Prahy by se měla doba cesty díky stavbě zkrátit ještě výrazněji pod čtyři hodiny. V dalších letech chtějí Slováci na dvoustovku postupně zmodernizovat trať dál přes Nové Zámky až na maďarskou hranici. Z české strany je koridor modernizovaný až na státní hranici. Problémem zůstává nový most přes Moravu. „Hranice vede středem řeky a druhou otázkou je požadavek zvýšit most tak, aby pod ním mohly jezdit v budoucnu vyšší lodě. Měl by být až o sedm metrů vyšší než dnes,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Další zrychlení na trase Praha – Brno – Bratislava by měla přinést modernizace úseku z Brna do Břeclavi na rychlost 200 kilometrů za hodinu do roku 2030.
Další železniční tratí spojující obě země je hlavní trať Hranice na Moravě – Vsetín – Horní Lideč, která je hojně využívaná i nákladní dopravou. SŽDC chce investovat více než deset miliard korun do její modernizace. Začít by chtěla v roce 2018 rekonstrukcí stanice ve Vsetíně. Ve hře jsou zatím čtyři varianty, výsledkem má být výrazné zkrácení jízdních dob. Nejvýhodnější variantu by mělo v nejbližší době vybrat ministerstvo dopravy. Zatímco Češi se chystají do této přeshraniční tratě výrazně investovat, zástupci slovenských železnic na setkání v Bratislavě uvedli, že modernizaci neplánují a trať budou udržovat v současných parametrech. Zatímco z Púchova na hranici budou vlaky nadále jezdit osmdesátikilometrovou rychlostí, na českém území se rychlost zvýší, v některých úsecích to může být až 160 kilometrů za hodinu. V úvahu přichází i zkrácení trati, a to v úseku z Hranic do Milotic nad Bečvou, kde trať prakticky kopíruje tok Bečvy. Harmonogram počítá s modernizací tratě po etapách až do roku 2027. Součástí plánů je také změna napájení mezi státní hranicí a Valašským Meziříčím. Zatímco nyní se zde jezdí na stejnosměrný proud, po modernizaci se má jezdit na střídavý kvůli tomu, že Slováci už přepnuli soustavu v Púchově a budou pokračovat směrem na Moravu do Lúk pod Makytou.
Také Vlárská dráha z Brna do Bojkovic a dále na česko-slovenskou hranici se chystá na modernizaci. Měla by se na některých místech zdvoukolejnit a částečně i zelektrizovat. Doprava by měla být v budoucnu rychlejší a v důležitých uzlech na sebe mají komfortně navazovat vlaky a autobusy.
Ministerstvo dopravy již schválilo studii proveditelnosti na takzvanou dolní Vláru, což je trať z Brna do Veselí nad Moravou. „Podařilo se ekonomicky obhájit ponechání dvou kolejí i elektrizaci trati. Už loni se podařilo opravit trať do Slavkova, kde se v budoucnu počítá s navýšením regionální dopravy. Modernizací proto projde trať především dál ze Slavkova. V některých rovných úsecích by se mělo jezdit až 140 kilometrů za hodinu,“ řekl Petr Pšenička z odboru strategie SŽDC. Správce kolejí počítá s vypsáním výběrového řízení na zpracovatele projektové dokumentace a stavět by se mělo začít dříve než v roce 2023. „To je termín, dokdy bude možné čerpat peníze z Operačního programu doprava II. Začátek však záleží na tom, jakou bude mít trať prioritu. Také je potřeba stavbu koordinovat s dalšími plánovanými stavbami, což je modernizace brněnského uzlu a stavba nové trati do Přerova,“ řekl Pšenička. Náklady na modernizaci tratě z Blažovic do Veselí nad Moravou jsou spočítané na 9,4 miliardy korun. Kdy se dočká modernizace navazující úsek z Veselí do Bojkovic a také využívaná spojka do Starého Města a do Luhačovic, je zatím nejisté. Studii je totiž potřeba zásadně aktualizovat kvůli nové metodice a také kvůli tomu, že se dříve chystá modernizace stanic ve Veselí nad Moravou a Uherském Hradišti, které už se projektují. Původní náklady měly být přes pět miliard, nyní se však budou měnit. „Počítalo se se začátkem stavby v roce 2023, ale nespěchá se s tím tolik, protože jsou jiné priority,“ dodal Petr Pšenička.
Tomáš Johánek s využitím ČTK