27. března 2024, lan
27.3. - Do roku 2024 vstoupila polská stavební společnost Budimex se ziskem první zakázky v Česku. Vedle poldru u Kutřína na Chrudimsku by však letos měla začít realizovat i první úseky tuzemských dálnic. Aktuálně se chystá na zahájení stavby dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí, kde již podepsala smlouvu s investorem. Připravena je rovněž začít s budováním úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a polskými hranicemi. Zde však prozatím není zhotovitel finálně potvrzený.
Tunely v Polsku i Španělsku
Ředitelství silnic a dálnic České republiky vyžaduje od realizátora daného úseku zkušenosti z oblasti tunelových staveb. Investice totiž zahrnuje výstavbu dvojice půlkilometrových tunelů. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací, což si ostatně investor důkladně prověřil. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ řekl Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.
V minulých letech Budimex v rámci výstavby krakovské Łagiewnické trasy vybudoval hned čtveřici tunelů o délce 700, 600, 400 a 250 metrů. Disponuje rovněž zkušenostmi ze stavby úseku kantábrijské dálnice A8 na severu Španělska, která zahrnovala ražbu 290 metrů dlouhého tunelu El Rellón. Podílel se také na vybudování dvojice tunelů na ostrově Tenerife. Jmenovitě se jednalo o Túnel de La Vega o délce 1200 metrů a tunel del Bicho dlouhý 1020 metrů. Reference společnosti Budimex tak plně vyhovují požadavkům investora.
Čekají pracovníci i stroje
Polská stavební společnost již otevřela své kanceláře v Trutnově a Žacléři. Její pracovníci se zde pomalu zabydlují a čekají na zahájení stavby. Plně připravena je i veškerá potřebná technika, kterou má firma vyčleněnou ze svého vlastního strojového parku.
„V obou kancelářích máme aktuálně k dispozici přibližně 60 zaměstnanců, kteří se usilovně připravují na začátek prací na D11. Jde o mezinárodní tým složený z Čechů a Poláků disponující potřebnými zkušenostmi z velkých infrastrukturních projektů. Předpokládáme, že ve špičkách bude na staveništi potřeba asi 150 technických inženýrů. Dále počítáme s nasazením šesti stovek mostních pracovníků a tří stovek zaměstnanců dalších specializací,“ uvedl Adam Barszczyński, regionální ředitel české pobočky společnosti Budimex.
Chystaný úsek D11 naváže na již dostavěnou polskou rychlostní silnici S3. Ta protíná území sousední země podél její západní hranice a táhne se od přístavního města Svinoústí přes Velkopolský Hořov a Lehnici k českým hranicím. Celkem 170 kilometrů z její délky postavil právě Budimex.
Řada náročných zakázek čeká letos firmu i v zahraničí. V sousedním Slovensku pokračuje ve výstavbě klíčové křižovatky mezi dálnicemi D1 a D4 nedaleko Bratislavy. V hlavním městě Polska by měla letos dokončit rekonstrukci nádraží Varšava Zachodnia, která je jednou z největších investic v rámci rozvoje novodobé polské železniční infrastruktury. V domovské zemi nedávno uspěla i v soutěžích na stavbu úseků rychlostní silnice S10 o celkové délce 74 kilometrů. V Lotyšsku se pak firma bude účastnit v přepočtu devadesátimiliardového projektu výstavby vysokorychlostních železničních tratí. Přítomna je dlouhodobě i na německém trhu.
(lan)
Ilustrační foto: Budimex