​Dálniční obchvat Českých Budějovic včetně tunelu bude zprovozněn v prosinci

​Dálniční obchvat Českých Budějovic včetně tunelu bude zprovozněn v prosinci

29.5. - Tunel Pohůrka u Českých Budějovic stejně jako 28,5 kilometru dálnice D3 silničáři zprovozní ve druhé polovině prosince letošního roku. Řidiči tak budou jezdit po nových částech dálnice od Tábora až po Kaplici na Českokrumlovsku. V tunelu Pohůrka by měla být maximální povolená rychlost 100 km/h. Stavba nebude kompletně hotová, bude se ještě dodělávat, řekl včera novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

„Tunel je v tuto chvíli prakticky stavebně hotový, chybí ještě založení vozovky. A už začíná ta nesložitější a technologicky nejobtížnější část stavby tunelu, a to je takzvané vystrojení, tedy instalování dalších technologií a vybavení inženýrskými sítěmi,“ řekl Rýdl. ŘSD chystá pro veřejnost na začátku září den otevřené dálnice, kdy pozve lidi na nějaký úsek dálnice a podle Rýdla včetně tunelu.

V celé délce tunelu 999,5 metru je nad ním osm až 20 m země. Je vodotěsný, má systém odvodnění povrchové vody. Celá stavba je rozdělená na 76 malých tunýlků kvůli dilataci. Skládá se ze dvou samostatných tubusů, v každém je vozovka široká až 12 metrů a bude mít dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,30 metru, stěny mají tloušťku 80 centimetrů a strop je z metru betonu.

„Teď montujeme osvětlení, potrubí, systémy ochrany tunelu, požární vodovod, je tady 40 metrů kabelů. Od července budeme instalovat vzduchotechniku," řekl ředitel výstavby Alexandr Liga. Tunel nemá záchrannou paralelní štolu, ale je zde systém východů a schodišť na povrch, kdyby se uvnitř stala dopravní nehoda.

Skoro kilometr dlouhý tunel Pohůrka je součástí budovaného úseku dálnice D3 Úsilné - Staré Hodějovice, který je dlouhý 7,2 kilometru, předpokládané náklady jsou 5,28 miliardy korun. Na něj navazuje úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru s předpokládanými náklady sedm miliard korun. Oba tvoří obchvat Českých Budějovic.

„V horizontu dvou a půl let by měla být jihočeská dálnice D3 kompletní,“ dodal Rýdl. V provozu je nyní 70 kilometrů D3, která má v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celou D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí chce stát podle ministerstva dopravy dokončit do roku 2031.

(čtk)

Foto: LAN

spinner