Dálnice D8

Dostavbu dálnice D8 provázejí další komplikace

Dostavbu dálnice D8 provázejí další komplikace

ÚSTÍ NAD LABEM (15.3.) – Krajský soud v Ústí nad Labem znovu zrušil stavební povolení a následné rozhodnutí krajského úřadu o dostavbě dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Podle místopředsedkyně krajského soudu pro úsek správní Jany Kurešové šlo o povolení přeložek inženýrských sítí a rozsudek nejspíš nebude mít praktický dopad, protože ty už jsou hotové. Potvrdilo to také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Lovosický stavební úřad vydal stavební povolení v říjnu 2009, občanské sdružení Děti Země se proti povolení odvolalo ke krajskému úřadu. Ten rozhodl o zamítnutí tohoto odvolání. „Soud uznal dvě z pěti námitek, které Děti Země předložily. První se týkala vyjádření CHKO České Středohoří k zásahu do zvlášť chráněných biotopů, druhá procesu posuzování vlivu na životní prostředí EIA," řekla soudkyně Kurešová.

Správa chráněného území podle ní ke stavebnímu povolení poslala jen vyjádření, ale nebylo vedeno správní řízení, což je podle soudu procesní chyba. Dále podle ní stavební úřad nevzal v potaz podmínky stanovené v posudku vlivu na životní prostředí, ani neuvedl, proč tak učinil. Zároveň soud zamítl část žaloby na zrušení stanoviska ministerstva životního prostředí o vlivu stavby na životní prostředí. Opravným prostředkem je podle Kurešové kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Podle Martiny Vápeníkové z ŘSD nebude mít rozsudek na dostavbu dálnice praktický dopad. „Práce na dálnici D8 pokračují v souladu s klimatickými podmínkami a termín zprovoznění v létě 2015 stále držíme," uvedla. Stejně jako Děti Země hodnotí i ŘSD rozsudek jako úspěch, protože soud uznal platnost výjimek pro vedení dálnice přes CHKO České Středohoří.

Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto v drtivé většině nemohou ekologům přijít na jméno. Na duben mají naplánované další jednání se zástupci ŘSD i kraje.

(čtk)

spinner