19. července 2024, (pav)
19.7. - Deset dalších projektů Správy železnic podpoří Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). Největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021-2027 míří na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová. Dotace v celkové výši 11,5 miliardy korun se Správě železnic podařilo získat také na zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, nebo na další rozvoj moderního zabezpečovacího zařízení.
Uzel Česká Třebová je důležitým místem jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. Rekonstrukce umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků, stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do prosince 2031.
Správa železnic získala dotaci i na přípravu vysokorychlostních tratí, konkrétně na zpracování projektové dokumentace pro VRT Praha – Brno - Břeclav. Finančně podpořené byly dokumentace pro povolení záměru, konkrétně pro úseky: VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava včetně napojení na konvenční tratě. Vyjma výdajů na projektovou přípravu úseků bude financována i projektová příprava dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno–Vídeňská VRT.
Významnou prioritou EU a České republiky je zabezpečení železničních tratí moderním zabezpečovacím zařízením a evropským zabezpečovačem ETCS. Správa železnic obdržela v této výzvě všechny požadované prostředky na zabezpečení železnice.
Seznam podpořených projektů:
- Modernizace železničního uzlu Česká Třebová – stavební práce
- Projektová příprava VRT Praha - Brno – Břeclav
- Projektová příprava železniční trati Kolín - Mělník – Děčín
- ETCS České Velenice - České Budějovice - Horní Dvořiště
- GSM-R Hranice na Moravě - Horní Lideč – Střelná
- ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Plzeň - Domažlice - st.hranice SRN, 2. stavba, úsek Plzeň (mimo) - Nýřany - Chotěšov (mimo)
- ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba, Nezamyslice - Kojetín - ERTMS + zabezpečovací zařízení
- ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží
- Zabezpečovací zařízení pro vybrané úseky české železniční sítě
- Vybavení diagnostických vozidel Správy železnic palubními jednotkami ETCS
(pav)
Ilustrační foto: ACRI