Elektronické mýtné

Kapsch hodlá se státem spolupracovat na přípravě tendru

Kapsch hodlá se státem spolupracovat na přípravě tendru

Současný provozovatel mýtného systému, Kapsch, hodlá se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru. Po jednání ministra dopravy Dana Ťoka s majitelem rakouské společnosti Georgem Kapschem to minulý týden řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Firmě vyprší smlouva na výběr mýta ke konci roku 2016. Stát nyní připravuje soutěž na nového výběrčího. Chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.

Právě nezbytná součinnost s firmou Kapsch byla jedním z rizik nového harmonogramu, který počítá s vypsáním soutěže na jaře 2016 a s podepsáním smlouvy s vítězem v září. Jedním z jeho dalších mož-ných úskalí je i to, že nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A od Kapsche bude ministerstvo potřebovat souhlas ke zpřístupnění licencí k mýtnému systému s předstihem, aby bylo možné do připravovaného tendru zahrnout i infrastrukturu, tedy mýtné brány a kamionové palubní jednotky, které současný systém využívá a které patří státu.

Harmonogram má vláda projednat tento týden

Nový harmonogram měla minulý týden projednat vláda, ministr dopravy Dan Ťok jej však stáhl z jednání kabinetu, neboť po jednání s koaličními partnery a s vládním řídicím výborem pro mýto se ministr rozhodl materiál doplnit a vyjasnit. Vláda se jím má zabývat tento týden. „Ministerstvo v materiálu upřesní důvody toho, proč není efektivní rozšiřovat zpoplatnění i na silnice II. a III. tříd,“ uvedl Dan Ťok. Ministerstvo také vyjasní otázku termínu zavedení evropské služby jednotného mýta. „I přes tato doplnění dál pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního řízení na dodavatele výběru mýta po roce 2016,“ dodal ministr. Z návrhu, kterým se minulý týden měli ministři zabývat, zmizela proti původní verzi zmínka o nutnosti pracovat na pro-dloužení smlouvy s nynějším provozovatelem, společností Kapsch. To kritizovala ČSSD. Smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.

Stávající investice byla šest miliard Kč

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by vybudovanou infrastrukturu nezohledňovala. Tím by ale byla znehodnocena investice šesti miliard Kč, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a miliarda na palubní jednotky, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo. Firma Kapsch a ministerstvo dopravy se však již dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. „Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele,“ uvedl Tomáš Neřold.

Na problém s licencemi k datům z fungování mýtného systému poukázal Dan Ťok na začátku letošního roku. Bez těchto licencí je ale úřad přesvědčený, že nemůže zadat korektní výběrové řízení na nového provozovatele. „Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,“ řekl minulý týden Georg Kapsch.

(čtk)

spinner