20. ledna 2014
PRAHA (20.1.) – Ministerstvo dopravy zavedlo nový systém přípravy dopravních staveb, který pomůže napravit nesystémové kroky provedené v letech 2010 a 2011. Tehdy docházelo k častým personálním změnám, které procesy přípravy jednotlivých staveb zpomalily. V 2012 ministerstvo dopravy ve spolupráci s investorskými organizacemi (ŘSD, SŽDC, ŘVC) a Státním fondem dopravní infrastruktury výrazně proces přípravy staveb zintenzivnilo a zrychlilo. Zvýšené úsilí nyní přináší první pozitivní výsledky.
V minulých dvou letech zajistilo ministerstvo dopravy všem rezortním investorům dostatečný objem finančních prostředků, aby příprava jednotlivých staveb mohla plynule pokračovat. Nejenže se díky novému systému podařilo přípravy dopravních projektů finančně zabezpečit, zrychlit a zkvalitnit, ale ministerstvo vykonává v rámci tohoto systému každý čtvrtrok pravidelnou kontrolu plnění procesů u příprav staveb.
Výsledkem procesu jsou nyní projekty, u kterých je možno zahájit v roce 2014 stavební práce. Bude tak možné je financovat pomocí evropských prostředků ještě ze současného Operačního programu Doprava 2007 – 2013, přičemž dočerpání prostředků musí proběhnout maximálně do roku 2015. I v roce 2014 jsou investoři připraveni v přípravě staveb intenzivně pokračovat a zajistit tak hladké a plynulé čerpání evropských prostředků ze zdrojů OPD 2014 – 2020.
Mezi klíčové stavby, na kterých příprava intenzivně probíhá, patří například dálnice D3, D11 či rychlostní silnice R 35 a R6. Na silnici R6 se rozběhla stavba Lubenec-Bošov, na některých dalších stavbách na R6 je v současné době vykoupeno více než 75 procent pozemků. To znamená, že na stavbě bude možné zahájit fyzické práce již v roce 2016. Pro celý tah mezi Novým Strašecím a Bošovem se podařilo najít ekonomické zdůvodnění předpokládaného rozsahu stavby ve čtyřpruhovém uspořádání.
Pokračují i výkupy spojené s vyvlastňovacími procesy na silnice R35 v úseku Opatovice – Časy – Ostrov. U obou staveb je již před dokončením dokumentace pro stavební povolení, o které bude moci být zažádáno bezprostředně po dokončení majetkoprávní přípravy. Obě stavby směřují k zahájení stavebních prací v druhé polovině roku 2015.
Příprava staveb má však také mnoho komplikací. Mezi ně například patří platná právní úprava, která komplikuje výkup pozemků, po kterých by měla vést dopravní infrastruktura. Od února 2013 došlo ke změně pravidel, kdy na rozdíl od minulosti je dnes pro vlastníky pozemků finančně výhodnějším řešením dobrovolná dohoda na odprodeji pozemku investorovi, než varianta, kdy je pozemek vyvlastňován.
V případě rychlého jednání je u dobrovolné dohody o prodeji možné nabídnout majitelům pozemků až dvojnásobek odhadní ceny. Pokud jednání nevedou k dohodě, přistoupí investor k vyvlastnění. V tomto případě pak finanční náhrada nedosahuje vyšších částek.
Oproti minulosti (a dřívějším očekáváním obyvatelstva) došlo k výraznému snížení finančních náhrad majitelům pozemků v případě dobrovolného prodeje či v případě vyvlastění, což v současné době vede k obtížnějšímu jednání s majiteli jednotlivých pozemků. Ministerstvo dopravy tuto problematiku vnímá, a je připraveno na jejím dalším řešení intenzivně podílet, jakkoliv problematika spadá do gesce více resortů (například MMR, MF). Nižší výkupní cena odráží především původní účel pozemku před vydáním územního rozhodnutí.