28. března 2024, čtk
28.3. - Ministerstvo životního prostředí (MŽP) odmítlo výhrady odpůrců stavby dálnice D3 k prodloužení platnosti stanoviska EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí. Úřad postupoval striktně podle zákona. Uvedla to mluvčí MŽP Veronika Krejčí. Spolek Alternativa středočeské D3 tvrdí, že prodloužení bylo v rozporu se zákonem, v dokumentaci jsou podle něj neaktuální data.
Platnost stanoviska skončila v roce 2017, poté byla prodloužena do roku 2022. Nyní má stavba dálnice platnost EIA do 1. února 2027. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak získalo klíčové závazné stanovisko, které je nezbytné pro dokončení přípravy středočeských úseků D3.
Prodloužení stanoviska EIA je podle právního zástupce Alternativy Michala Bernarda v rozporu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Původní dokumentace, na niž se EIA odvolávala, podle něj obsahuje již neaktuální data o území a záměru a existují podstatné změny ve stavu životního prostředí, ve stupni poznání a metodiky. Dále existují nové problémy, typicky změna klimatu, jež původní EIA nereflektuje, dodal.
Krejčí výhrady odmítla. MŽP podle ní postupovalo striktně podle zákona a zkoumalo každou ze složek životního prostředí. Vyhodnocovalo i změny, které by mohly způsobit dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví.
"Ačkoli dálnice zatěžuje území především hlukem a znečištěním ovzduší a v území došlo k určitým změnám a navýšení počtu obyvatel i intenzity dopravy na stávající dopravní síti, aktuálně vydané prodloužení stanoviska včetně nových rozptylových studií prokázalo, že i přesto zde nevznikají významné dosud neposouzené vlivy," uvedla mluvčí.
Původní dokumentace EIA změnu klimatu řešit nemohla, proto MŽP dalo detailně prověřit, zda jde o změny, v jejichž důsledku by mohly vzniknout nové významné vlivy záměru na životní prostředí a veřejné zdraví. Klima, jeho změnu, skleníkové plyny, důsledky změn klimatu ve vztahu k záměru prověřila podle mluvčí odborná studie, která konstatovala, že nenastaly změny podmínek v území, které by mohly způsobit dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí.
Kritikům vadí, že trasa povede turisticky atraktivním Posázavím a obávají se možných problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy naopak tvrdí, že trasa přes Posázaví byla opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a pro obyvatele nejvhodnější.
Příprava všech úseků středočeské části D3 je ve fázi územního řízení. Dálnice má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Předpokládané náklady jsou 37,9 miliardy Kč bez DPH. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo. Zahájení výstavby se předpokládá v roce 2027, uvedení do provozu o tři roky později.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN