Na budově nádraží Bubny v Praze by v nástavbě mohla sídlit Správa železnic

Na budově nádraží Bubny v Praze by v nástavbě mohla sídlit Správa železnic

25.8. - Na vznikající budově nádraží Bubny v Praze by mohla v budoucnu vzniknout nástavba, ve které by sídlila Správa železnic (SŽ). Dělníci již dokončili skelet budovy a dělají izolaci podkladu kolejí z pěnoskla a dokončují spádové betony. Pak začnou pokládat koleje. Na trati v Holešovicích jsou již dokončeny estakády a stavba by měla být dokončena příští rok v srpnu. Novinářům to včera řekli ministr dopravy Martin Kupka a zástupci Správy železnic (SŽ) a stavební firmy Metrostav.

Celkové náklady opravy tratě jsou asi 4,68 miliardy korun a pro stát ji dělá sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Zkušební provoz začne příští rok v srpnu a celá stavba má být hotova v červenci 2026.

"Skutečně se počítá s nástavbou dalších podlaží. Jedna z variant je, že by to v budoucnu mohlo být nové sídlo SŽ. Máme zájem sestěhovat hned několik budov, kde teď působí SŽ, do jednoho místa," řekl Martin Kupka.

Další variantou je chystaný projekt terminálu na Smíchovském nádraží. Původně tam měly sídlit SŽ i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle Martina Kupky se však ukázalo, že se na Smíchov obě instituce nevejdou celé. "Proto dáváme dohromady řešení nové, které by umožnilo jedno sídlo SŽ a jedno sídlo ŘSD," řekl.

Budova v Bubnech měří na délku 250 metrů a na šířku 50 metrů a je rozdělena do několika celků. Pod třemi z pěti jsou na krajích a uprostřed tři vestibuly pro příchod lidí. Uvnitř budou komerční prostory. Fasáda bude otevřená a ve stropě vznikají kulaté světlíky, kterými v případě nástavby pojedou výtahy či povedou inženýrské sítě. Budovou povedou čtyři koleje, dvě směrem na Kralupy nad Vltavou a dvě do Dejvic a dál do Ruzyně a Kladna.

Vlaky z Masarykova nádraží směrem do Kladna by měly po nové trati vyjet za rok. "V tuto chvíli se dokončuje kompletní drážní cesta, kdy na estakády navážou další práce. Zároveň se tu buduje elektrické vedení a osvětlení a dokončena je hrubá stavba zmíněné nádražní budovy v Bubnech," řekl ministr. Do doby, než SŽ dokončí tunel pod Dejvicemi, budou na trati jezdit dieselové vlaky, případně hybridní. Po dokončení celé trasy budou všechny vlaky elektrické.

Dejvice a Veleslavín v budoucnu propojí železniční tunel. Ministerstvo nyní dokončuje dokumentaci nutnou pro posouzení EIA, které se zabývá vlivem staveb na životní prostředí. "S tím bychom měli být hotovi letos," řekl Martin Kupka. V nejbližší době chce ministerstvo vypsat tendr na dodavatele stavby směrem na Ruzyni a Kladno.

Zatím zřejmě nejviditelnější stavbou trati je estakáda v Holešovicích, která měří 588 metrů. Estakádu tvoří devět mostů za sebou. "Jedná se o železobetonovou monolitickou konstrukci s dodatečným přepínáním," řekl stavbyvedoucí Jan Kubr. Díky přemostění mohl být zrušen železniční přejezd v Bubenské ulici a rovněž se zlepší průchodnost městem, neboť původní trať vedla po náspu. Téměř hotova je i zastávka u Výstaviště, kde dělníci budují nástupiště nebo podloží pro koleje.

V budoucnu by mělo ministerstvo zaplatit projekt obnovy bývalé nádražní budovy, kde sídlí památník ticha. Budovu ministerstvo dopravy opraví a následně ji předá do správy ministerstvu kultury, řekl Martin Kupka. Opravena a otevřena by měla být nejpozději ve chvíli, kdy začnou Bubny-Zátory jezdit vlaky.

(čtk)

Vizualizace: Správa železnic

spinner