Evropské fondy

Na infrastrukturu přišlo loni téměř 39 miliard Kč

Na infrastrukturu přišlo loni téměř 39 miliard Kč

Ministerstvo dopravy získalo loni z evropských fondů na podporu dopravní infrastruktury 38,8 miliardy Kč. Celkově od roku 2007 získalo MD do své kapitoly v rámci Operačního programu Doprava (OPD) již téměř 88 miliard Kč. Doprava si tak v absolutních číslech i v procentuálním vyjádření vede ze všech resortů nejlépe. Minulý týden o tom informoval Zdeněk Neusar z tiskového oddělení MD.

Operační program Doprava podle jeho slov splnil nejen stanovené limity čerpání pro rok 2013, ale dokonce jako jediný ze všech programů splnil již limity čerpání i pro rok 2014. „Již nyní je tak jisté, že OPD nebude žádné prostředky z EU odepisovat ani v tomto roce,“ upozornil Neusar. Celkový objem proplacených prostředků příjemcům v OPD ke konci roku 2013 dosáhl výše 102,1 miliardy Kč. Prostředky z OPD směřovaly především na silniční a železniční stavby, které rozšiřují evropskou páteřní síť (TEN-T), či na modernizaci regionální dopravy. Konkrétně například na projekty „Rychlostní silnice R6 – úsek Jenišov – Kamenný Dvůr“, „Silniční okruh kolem Prahy – Stavba 512: dálnice D1 – Vestec“, Silniční okruh kolem Prahy – Stavba 513: Lahovice – Vestec“, Dálnice D3 Tábor – Veselí nad Lužnicí, Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany, Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy a na řadu dalších.

„Pro úspěšné využití evropských prostředků je důležitá příprava staveb tak, aby mohly být včas realizovány. Ministerstvo dopravy proto v loňském roce reagovalo na zbrzdění přípravy staveb v předchozích letech a tento proces rozhýbalo uvolněním rekordní částky na přípravu staveb ve výši 3,5 miliardy Kč,“ konstatoval náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Od začátku loňského roku do konce prosince bylo proplaceno do celého státního rozpočtu zhruba 79,4 miliardy Kč z prostředků EU obdržených z Evropské komise. Operační program Doprava tak zajistil téměř polovinu z celkového objemu refundovaných prostředků za uplynulý rok. Vysoká míra čerpání loni je částečně způsobená nahromaděním žádostí o proplácení staveb poté, co bylo v roce 2011 financování z EU kvůli chybám na téměř dva roky pozastavené. „To, že se platby nakumulovaly v loňském roce, je do jisté míry způsobené tím pozastavením. I v rozložení do více let je ale pořád v porovnání s jinými operačními programy uvedená částka velmi vysoká,“ řekl ředitel odboru fondu EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.

Nyní se proplácejí projekty z let 2011 a 2012

Valná většina projektů, na které EU loni poslala peníze, jsou podle ministerstva dopravy stavby realizované mezi roky 2011 a 2012, které nyní EU zpětně proplácí. Podobně vysoký účet ale nemůže dopravní resort očekávat za rok 2013, kdy se slíbené dotace v konkrétních projektech příliš uplatnit nedařilo. Ze zhruba 20 miliard Kč, které loni mezi jednotlivé druhy dopravy rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury, se podařilo využít pouhých sedm miliard Kč. Důvodem byla zdlouhavá výběrová řízení, snížení cen u nově zahajovaných staveb a přísnější kontrola, kvůli které nemohla být část peněz využita. Proplácení evropských dotací bylo Česku pozastaveno na jaře 2011 poté, co si Evropský účetní dvůr stěžoval na chyby v českých dopravních projektech. Příliv peněz se obnovil až koncem října 2012 poté, co EU Česko potrestala odejmutím deseti procent (9,5 miliardy Kč) z celkové částky, kterou Česko po EU na dopravní projekty požadovalo vyplatit.

Tomáš Johánek

spinner