19. března 2020, čtk
19.3. - Na stavbě obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, jsou hotové práce za 1,24 miliardy Kč. Největším problémem je teď rozmanité geologické podloží. U budoucího téměř kilometr dlouhého tunelu Pohůrka je hotový výkop do bezpečné úrovně nad hladinu spodní vody, stěny jsou zastříkané betonem. ČTK to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Zda a jak se stavba D3 zdrží kvůli nákaze koronaviru, není zřejmé. Velké stavební firmy, kromě Eurovie, výrobu zatím nepřerušují. „Jednáme se zhotoviteli, situace je velmi čerstvá, máme jasný žebříček priorit. Naprostou prioritou v tomto státě je modernizace D1, druhá priorita v pořadí jsou rekonstrukce na provozovaných dálnicích, protože to omezuje provoz. Třetí úroveň jsou stavby na zelené louce. Varianty jsou, že bychom u těchto staveb přepracovali harmonogram nebo využili kapacity směrem ke dvěma prvním dvěma prioritám,“ řekl na dotaz ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Obchvat Českých Budějovic začali silničáři stavět na jaře 2019. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 km, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 km dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy Kč. Obchvat by měl být hotový v létě 2022. Na stavbě Úsilné - Hodějovice byly ke konci ledna hotové práce za 317,5 milionu Kč bez DPH, v úseku Hodějovice - Třebonín za 924,4 milionu Kč.
Hotová je většina přeložek inženýrských sítí, stavějí se mosty, převáží materiály na konsolidační násypy mostů. Dělníci pracují na přeložce Dobrovodského potoka, odvodňují štolu tunelu, jak v hloubené, tak v ražené části. „Těží se i rozsáhlá skládka v prostoru U Zvonárny a dělá geotechnický monitoring celé trasy a jejího okolí,“ uvedl Jan Studecký.
ŘSD prověřuje, zda v části rozestavěného úseku D3 Hodějovice - Třebonín nemůže nastat sesuv půdy. Průzkumné práce skončily.
Silničáři připravují i stavbu dalších částí dálnice. Pro úsek Třebonín - Kaplice chce ŘSD vyhlásit tendr pro stavební firmy v září. K části úseku Kaplice-nádraží k hranici s Rakouskem v Dolním Dvořišti mají z ledna silničáři souhlasné stanovisko EIA o vlivech na životní prostředí. Musí ale zpracovat studii k opatřením, jež zabrání odtoku vody s chloridy do Horní Malše. Nutné je ještě získat všechna stavební povolení.
V provozu je teď 70 km D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 km. Dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše měla být hotová do roku 2028.
(čtk)
Vizualizace: ŘSD