Modernizace dálnice D1

Oprava dálnice D1 bude trvat déle, než se původně plánovalo

Oprava dálnice D1 bude trvat déle, než se původně plánovalo

PRAHA (19.3.) – Ministerstvo dopravy hledá způsob, jak urychlit opravu dálnice D1 a zároveň řidičům ulehčit průjezd zavírkami. Opravy D1 měly původně skončit v roce 2018, nyní se počítá s rokem 2020. Urychlit práce by mohlo zvýšení počtu uzavírek, které silničáři budou opravovat najednou, a zároveň co možná nejširší pruhy v místě oprav. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by to mohlo vyřešit například zúžení středního dělícího pásu.

Celá oprava D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Při zahájení prací v roce 2013 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítalo s dokončením v roce 2018. Skluz způsobilo to, že dva úseky z prvních čtyř opravovaných nebyly dokončeny včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se měla připojit trojice nových úseků. Ťok dodal, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu.

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Využitím této metody se zabývalo ŘSD loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post v ŘSD rezignoval.

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako nynější dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

(čtk)

spinner