8. června 2015
ORLÍK NAD VLTAVOU (8.6.) – Ředitelství silnic a dálnic zahájilo plánovanou opravu Žďákovského mostu na silnici I/19. Jedná se o celkovou opravu mostu, kdy dojde ke kompletnímu odstranění nevyhovující konstrukce mostního svršku včetně části spřažené betonové desky, která bude nahrazena novou konstrukcí. Dále se osadí nová ocelová římsa se zábradlím, vymění se a upraví odvodnění mostu, na ocelové konstrukci se provede nová protikorozní ochrana, dojde k výměně stávajících dilatačních závěrů a spodní stavba bude kompletně opravena a sanována.
„Jde o významnou kulturní památku dokončenou v roce 1967, která patří mezi největší ocelové obloukové mosty na světě a je dodnes hojně navštěvována jak laickou tak především odbornou veřejností. Postupem času a vlivem narůstající především kamionové dopravy začala tato kulturní památka chátrat a naším hlavním úkolem je, aby mohla i nadále plnohodnotně sloužit svému účelu. Při opravě nám budou asistovat odborníci z ČVUT, kteří dohlédnou na kvalitu a šetrnost prováděných prací,“ komentoval zahájení oprav Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD.
V prvním roce budou probíhat práce především na mostním svršku za úplné uzavírky mostu, v následujících letech hlavně na opravách a sanacích spodní stavby včetně provádění nové protikorozní ochrany ocelové konstrukce. V této fázi se předpokládají pouze částečné uzavírky dle potřeb zhotovitele a postupu prací na mostě. V letošním roce tedy dojde k úplné uzavírce mostu, v následujících letech půjde pouze o časově omezené částečné uzavírky. Objízdné trasy budou vedeny po silnicích prvních tříd I/4, I/20 a I/29.
Podepsání smlouvy se zhotovitelem prodlužoval soudní spor mezi jedním z uchazečů (Sdružení firem Imos Brno, SDS Exmost a Hentschke Bau) a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V roce 2012 rozhodla komise jmenovaná ministrem dopravy o vyloučení jednoho z účastníků výběrového řízení na zhotovitele. Ten proti rozhodnutí podal podnět k přezkoumání postupu k ÚOHS, který jej v roce 2013 zamítl. Následně firma podala rozklad proti tomuto zamítnutí, které předseda ÚOHS potvrdil a podaný rozklad zamítl. Jako další krok firma podala žalobu proti tomuto rozhodnutí předsedy ÚOHS u Krajského soudu v Brně a následně kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten svým rozhodnutí ze dne 19. února 2015 s konečnou platností kasační stížnost zamítl.
Žďákovský most leží na silnici I/19, která spojuje Plzeň, Tábor, Pelhřimov a Humpolec. Jedna z nejelegantnější dopravních staveb v zemi byla do provozu uvedena před 47 lety. Ocelový oblouk mostu má rozpětí 330 metrů, což je i ve světovém měřítku ojedinělý údaj.
(tj)