4. února 2013
Na další dostavbu silnice R7 nemá vláda peníze, ale bude hledat levné alternativy pro zlepšení situace. V polovině ledna to městům ze severozápadu Čech vzkázal premiér Petr Nečas. Reagoval tak na společnou výzvu starostů a primátorů, kteří ho loni v listopadu požádali o dokončení R7.
Ministerstvo dopravy podle Nečase prověří možnost aspoň dílčího rozšíření silnice o třetí pruh. První úsek R7 z Ruzyně k Makotřasům se otevřel už v roce 1964, stavba od té doby ale postupovala jen pomalu. Okolo Prahy je hotových 18 kilometrů, které už jsou v poměrně špatném stavu, teď se staví v okolí Chomutova. Mezi tím jsou ale na 60 kilometrech čtyřpruhové už jen dva krátké úseky. Velká část silnice je přitom stavěna jako polovina rychlostní silnice, aby bylo možné druhý pár pruhů celkem levně přistavět. ŘSD navíc loni zrušilo tendry na projektovou dokumentaci k dostavbě dalších částí.
Možná pomůže příští rozpočet EU
Petr Nečas naznačil pouze možnost, že by se peníze našly v evropských fondech na období 2014–2020, ale jejich přidělení také neslíbil. Nabízí alespoň improvizované řešení. „Ministerstvo dopravy prověří možnost zvýšit kapacitu dočasnými a finančně méně náročnými úpravami s uspořádáním do takzvaného trojpruhu,“ uvedl Petr Nečas. Peníze se podle něj vbrzku nenajdou i na další dopravní problém, který s R7 souvisí – obchvat nedaleké Velemyšlevsi na Lounsku. Navíc potvrdil, že R7 se dotkne změna kategorií dálnic, která ji zařadí až do třetí nejlepší kategorie českých silničních tahů. Na nich se bude smět jezdit rychlostí maximálně 110 kilometrů za hodinu.
Jedna z nejnebezpečnějších silnic v ČR
Podle statistik policie je úsek silnice mezi Slaným a Chomutovem jedním z nejnebezpečnějších. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se vážně zranilo. V roce 2008 tam při srážce mikrobusu a osobního a nákladního auta u Panenského Týnce zahynulo osm lidí. Rozestavěný úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves bude celkem dlouhý 15,8 kilometru a bude zřejmě nadlouho posledním, který se na R7 řidičům otevře. Podle ŘSD se má otevřít v září. Napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy Kč.
(čtk)