​Poslední úsek D8 se konečně otevřel řidičům

​Poslední úsek D8 se konečně otevřel řidičům

V sobotu 17. prosince se konečně zprovoznil poslední chybějící úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Česká republika má druhé moderní dálniční spojení s Německem. Komplikace jsou však zřejmě pro tuto dálnici osudem, kvůli lokálním posunům v podloží pravého jízdního pásu Prackovické estakády je v tomto místě dočasně omezený provoz do jednoho pruhu.

Slavnostního otevření se zúčastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana, který v projevu kritizoval takzvané zelené aktivisty. Stavba 94 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala 32 let. „Stavbu v tomto složitém místě jsem zdědil od svých předchůdců a za svůj úkol jsem považoval ji dotáhnout do konce tak, aby konečně začala sloužit řidičům a zároveň byla bezpečná. Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po dokončení dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Zkrátí se jízdní doba, poklesne zátěž okolních obcí

„Dostavbou dálnice D8 dojde ke snížení dopravní zátěže na okolních komunikacích nižších tříd, zlep-ší se plynulost a bezpečnost provozu. Průměrná délka cesty i jízdní čas se zkrátí. Dojde také k poklesu imisí a hlukové zátěže pro obyvatele žijící v okolí komunikací, které v současnosti nahrazují dálnici D8,“ okomentoval dokončení dálnice D8 generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. V současné době docházelo vlivem chybějícího úseku k přetížení na objízdných komunikacích, což mělo za následek nadměrnou nehodovost. Nejrizikovější byla kombinace nákladní a osobní dopravy na dvoupruhových komunikacích. Že bude poslední úsek D8 přes České středohoří zprovozněn s omezením, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic den před slavnostním otevřením. Doporučila to Rada geotechnického monitoringu, v níž je kromě ŘSD a zhotovitelů zastoupena i Česká geologická služba a další odborníci na tuto problematiku.

Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy potrvá omezení provozu několik týdnů. „Pokud budu na hraně nějaké nejistoty, tak si vyberu to, že to ještě nezprovozníme a budeme čekat, až budeme mít absolutní jistotu. U té druhé strany tu jistotu máme stejně jako na celém zbytku úseku, takže není důvod, proč bychom tam dopravu nepustili,“ vysvětlil Jan Kroupa.

Prezident se opřel do zelených aktivistů

Prezident Miloš Zeman při otevření připomněl, že před 15 lety otevíral jako premiér šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku: Proč poslední úsek trval dalších 15 let? „Odpověď je velice prostá, ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté,“ řekl. Jsou to podle Miloše Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou, a když to prohráli, tak se odvolávali. „A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici,“ podotkl prezident. Slavnostního otevření se vedle Miloše Zemana účastnila řada českých a německých politiků. Za českou stranu například ministr financí Andrej Babiš nebo ústecký hejtman Oldřich Bubeníček. Naopak chyběl premiér Bohuslav Sobotka. Za německou pak předseda saské vlády Stanislaw Tillich a saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig. Podle Stanislava Tillicha je otevření posledního úseku dálnice D8 velkým dnem nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale celého Německa.

Tomáš Johánek

spinner