Pražští silničáři vybrali projektanta kompletní opravy Strahovského tunelu

Pražští silničáři vybrali projektanta kompletní opravy Strahovského tunelu

23.8. - Silničáři vybrali společnosti, které vytvoří projekt kompletní rekonstrukce Strahovského tunelu v Praze. Oprava asi za šest miliard korun by měla být dokončena v roce 2033. Zahájení rekonstrukce je závislé na dokončení opravy Barrandovského mostu. Po plánované rekonstrukci by nemělo být nutné tunel opravovat v následujících 20 letech. Na dotaz ČTK to uvedla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Strahovský automobilový tunel byl otevřen v roce 1997. Projekt opravy tunelu pro TSK udělají společnosti SATRA, Metroprojekt a SUDOP.

"Již delší dobu je hotová studie generální rekonstrukce Strahovského automobilového tunelu. V září 2023 záměr schválili i radní hlavního města. Investice do tunelu přibližně ve výši šesti miliard korun by měla být dokončena do konce roku 2033. Aktuálně jsme letos vybrali projektanta, který připraví a projedná kompletní projektovou dokumentaci," uvedla Barbora Lišková.

Modernizace Strahovského tunelu zahrnuje opravu technologických částí, odvodňovací šachty nebo vozovky. Zlepší se bezpečnost provozu a rovněž možnost úkrytu pro lidi v případě ohrožení. Tunel totiž slouží rovněž jako civilní kryt.

První část oprav zahrne podle plánu TSK nezbytné takzvané průzkumné ověřovací a diagnostické práce na stavební a technologické části tunelu. "Tyto práce nebudou nijak ovlivňovat automobilový provoz. První etapa počítá s průzkumem betonu a výztuže horní klenby, paty tunelu, desky vozovky a spodní klenby. Dále také ochranného systému a přístupových štol," uvedla mluvčí.

Tyto a další práce mají silničáři plánovány přibližně do poloviny roku 2026. Ve druhé etapě od června 2026 do října 2028 mají v plánu prodloužit stávající odvodňovací šachty vedoucí z portálu na Smíchově. Poté prodlouží šachty v celém tunelu a vyrazí čtyři nové rozvodny a začnou stavět dvě trafostanice a požární nádrž. "Také v této etapě by mělo být omezení provozu minimální, využity budou mimo jiné pravidelné noční uzávěry," sdělila Barbora Lišková.

Třetí etapa se bude týkat vybavení tunelu novými technologiemi, což potrvá až do poloviny roku 2031. V poslední fázi se TSK zaměří na výměnu povrchu vozovky a jejího odvodnění nebo instalaci bezpečnostních zařízení.

Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997, ale jeho projekt vznikal již v 80.letech. V roce 2002, tedy pět let po svém otevření, byl Mezinárodní automobilovou federací hodnocen jako devátý nejbezpečnější tunel v Evropě ze 30 testovaných.

(čtk)

Foto: SUDOP

spinner