26. července 2024, čtk
26.7. - Českému národnímu komitétu Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS) se nelíbí, že Správa železnic (SŽ) v oznámení pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) ohledně mostu na pražské Výtoni pracuje jenom s variantou nahrazení mostu novým a neuvedla v něm variantu rekonstrukce. ČTK to sdělil mluvčí komitétu Jan Štoll. Oznámení nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí (MŽP), které rozhodne, zda bude nutné posudek EIA zpracovat. Mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová uvedla, že věc je nyní plně v kompetenci ministerstva a do jeho rozhodnutí nebude správa kritiku víc komentovat.
SŽ v květnu vypsala tendr na projektanta nového železničního mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Stávající most by se měl podle dřívějších vyjádření přesunout pravděpodobně k modřanskému jezu, kde by sloužil jako lávka pro pěší.
Český národní komitét ICOMOS se dlouhodobě spolu například se spolkem Nebourat zasazuje o rekonstrukci mostu namísto jeho nahrazení novým. Aktuálně podle něj SŽ porušila zákonné podmínky, když v oznámení pro EIA pominula variantu rekonstrukce mostu. "Je zřejmé, že záměr není v oznámení v úplnosti, řádně a dostatečně posouzen z hlediska dopadů na životní prostředí a na hmotný majetek a kulturní dědictví," uvedl prezident komitétu Martin Horáček.
Komitét v tom smyslu MŽP zaslal oficiální vyjádření. Navrhovaný most je podle něj také výrazně mohutnější a širší než jakýkoliv dosavadní most v historickém centru Prahy s rozměry odpovídajícími osmiproudé dálnici. "Návrh by měl devastující vliv na unikátní historické panorama Prahy a vnesl by do historického centra města stavbu dálničního charakteru," zmínil Martin Horáček. Dodal, že i když SŽ tvrdí, že zachová alespoň původní pilíře, s ohledem na parametry nové konstrukce to není reálné.
Proces EIA je nyní ve fázi takzvaného zjišťovacího řízení, ve kterém MŽP určí, zda bude nutné vypracovat kompletní posudek hodnotící vliv stavby na životní prostředí. "Rozhodnutí o tom, zda záměr podléhá posouzení podle zákona EIA, včetně specifikace podmínek do dokumentace EIA, je plně v kompetenci příslušného úřadu," uvedla v reakci na kritiku Nela Eberl Friebová. Dodala, že pokud by úřad rozhodl o vypracování posudku, součástí bude i vypořádání připomínek. "Vzhledem k výše uvedenému si reakci ponecháme až na vydání rozhodnutí MŽP," sdělila.
Mluvčí nicméně dodala, že některá vyjádření komitétu jsou nepřesná, most podle ní například nemá mít šířku 32, ale 30 metrů. "Přirovnání k osmiproudé dálnici je také zavádějící, například šestiproudá dálnice D1 u Prahy měří 34 metrů," uvedla. Navrhovaná šířka je podle ní obdobná jako u dalších variant počítajících se třemi kolejemi, což chce jak SŽ, tak magistrát hlavního města či ministerstvo dopravy. Naopak spolek Nebourat s odkazem na vlastní posudek tvrdí, že třetí kolej není nutná.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci, jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Nyní může po mostu kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.
(čtk)
Vizualizace: Správa železnic