​Radek Mátl (ŘSD): Nové úseky dálnic D3 a D55 ulevily místní dopravě

​Radek Mátl (ŘSD): Nové úseky dálnic D3 a D55 ulevily místní dopravě

2.3. - V jihočeské částí D3 po obchvatu Českých Budějovic projede denně v průměru 13 000 všech aut, na nových částech D55 až kolem 30 000 kamionů za den. „Čísla mi dělají radost v tom, že velké množství osobních i nákladních vozidel se přesunulo na nově postavené dálnice a tím se ulevilo místům, kam doprava nepatří. A jsem absolutně přesvědčen, že čísla budou ještě stoupat,“ řekl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). ŘSD loni v prosinci zprovoznilo přes 28 kilometrů D3 z Úsilného ke Kaplici a víc než 21 kilometrů dálnice D55 z Babic do Bzence ve Zlínském a Jihomoravském kraji.

„Na dálnici D3 je vidět, že s prvním okamžikem, co byla spuštěná do provozu, na ni najelo velké množství vozidel. Pohybuje se průměrně kolem 12 000 až 13 000 aut za 24 hodin. To je množství, které by jinak projelo skrz centrum města České Budějovice. Auta by stála by na světelných křižovatkách, blokovala by dopravu. To znamená, že pro město je to obrovská úleva. Krásně se na číslech ukazují velké nárazové špičky, pátky, soboty, neděle, kdy se v zimě jezdí do jižních Čech a do Rakouska na lyže. A to jsme ještě v lednu a únoru, kdy jsou intenzity dopravy přeci jen slabší než v průběhu roku,“ řekl Radek Mátl.

Jedno z nejvyšších čísel na nových úsecích D3 je ze soboty 15. února, kdy projelo 15 000 vozidel za 24 hodin. Jak říká Radek Mátl, všechna tato auta zmizela z města. České Budějovice byly podle něj dlouhodobě velmi přetížené a tranzitní doprava obyvatele trápila. „Zaplať pánbůh, že je obchvat zprovozněný. Nevidím to jen na číslech, slyším to i z ohlasů lidí z Českých Budějovic. Všichni si moc pochvalují, jak se doprava ve městě neskutečně zlepšila,“ řekl Radek Mátl.

Šéf ŘSD je přesvědčen, že čísla budou ještě stoupat. Už proto, že leden a únor jsou dopravně slabší, a to v porovnání s jarem, létem i podzimem, kdy je provoz silnější, lidé jezdí na chaty a za rekreací. „A řada řidičů si na dálnici zvykne. Změní trasování cest, pochopí, že už se nejede přes město České Budějovice, ale okolo a že je to daleko rychlejší. Když se dívám na výsledky od 22. prosince do poloviny února, tak je vidět, že to neustále stoupá. Zmizela nám jednociferná čísla, všude už jsou dvojciferná, pohybujeme se ve standardu 12 000 denně, je vidět, že řidiči si na obchvat zvykají. A se zprovozněním posledních dvou úseků D3 v jižních Čechách bude doprava narůstat. A ještě daleko víc, až se zprovozní středočeská část D3,“ uvedl Radek Mátl.

Díky třem novým úsekům D55 se také ulevilo lidem ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Za leden tam denně projelo asi 30 000 kamionů. „Je důležité, že jsme tranzit kamionové dopravy vytáhli ze silnice I/55 na dálnici. V obou směrech je to kolem 30 000 nákladních aut denně. Každý kamion, který projede kolem domů v krásné oblasti jižní Moravy, je velmi nepříjemný. Jsem rád, že dálnice napomáhá k tomu, že se v obcích a městech teď lépe žije. Čísla jasně ukazují velký význam dálnice D55. Je vidět, že kamionová doprava se tam přesouvá a s každým úsekem, který zprovozníme, jí bude víc. Ten severo–jižní tranzit je také velmi silný: z velké části projíždí aglomerací Brno, vozidla se snaží dostat na dálnici D2. A víme, jaká situace v Brně je. Kolony tam byly vždy dlouhé a z toho důvodu má dálnice D55 velký význam,“ uvedl Radek Mátl.

Z dálnice D55 letos ŘSD zprovozní 7,6 kilometru dlouhý úsek Olomouc – Kokory a most Napajedla – Babice. Příští rok chce ŘSD začít stavět sedm kilometrů dlouhý úsek Napajedla – Babice. „A pak nás čeká dlouhý úsek za Bzencem až po dálnici D2. Náročné jsou první dva úseky, kde bude potřeba vystavět 14 kilometrů dlouhou galerii (prosklený zastřešený tubus) v rámci Bzenecké Doubravy pro ochranu životního prostředí a ptáků. To je velmi náročná stavba, o které se uvažuje, že by se stavěla jako PPP projekt,“ řekl Radek Mátl.

(red)

Ilustrační foto: ŘSD

spinner