11. prosince 2013
PRAHA (11.12.) – Městské částí na severu Prahy se bouří proti záměru magistrátu zařadit variantu Pražského okruhu vedoucí přes Suchdol a výstavbu nové vzletové dráhy letiště v Ruzyni do aktualizace Zásad územního rozvoje. Pokud by tam byly zařazeny, v budoucnu by to umožnilo jejich výstavbu. Jejich vyřazení ze zásad v uplynulých měsících schválil Nejvyšší správní soud.
Podle radnic jsou obě stavby neekologické, drahé a zhorší životní podmínky pro desetitisíce lidí. Tvrdí to starostové Suchdola, Lysolají, Dolních Chaber a Ďáblic i dalších městských částí. Trasu přes Suchdol již zrušil Nejvyšší správní soud, který tak dal kritikům za pravdu. Praha ale chce nyní tuto možnost do územního plánu vrátit. „Zanesení jižní varianty silničního okruhu do zásad územního rozvoje znamená přinutit český stát platit tuto mimořádně drahou a neekologickou trasu," řekl starosta Suchdola Petr Hejl s tím, že starostům nejde o zastavení stavby okruhu obecně, ale o zvážení a vybrání lepší varianty.
Kritikům stavby jižní varianty přes Suchdol vadí, že bude zasaženo zhoršenými životními podmínkami na 120 tisíc obyvatel. Prosazují proto, aby se stát, Praha a Středočeský kraj začaly zabývat jejich návrhem, aby okruh byl severněji a vedl Středočeským krajem. „Nechápu, že se okruhem neustále zabývá pouze Praha, když jde o dopravní uzel evropského rozměru," řekl starosta Ďáblic Miloš Růžička.
Zastupitelce Běchovic Petře Šubrtové vadí, že chce Praha do územního plánu vrátit variantu, která je 50 let stará. Navržená trasa je z 60. let minulého století, Praha se mezitím ale 2,5krát zvětšila, řekla. Městským částem vadí i zamýšlený návrat do územního plánu nové vzletové dráhy na ruzyňském letišti. Také tu ze zásad vymazal soud. Starosta Ďáblic Růžička například uvedl, že jejich městská část má být zatížena čtyřmi letišti. „Jde o Ruzyni, Letňany, Kbely a chystané Vodochody. Nikdo se rozvojem letišť nezabývá komplexně, ale pouze jako individuálními záměry," upozornil. Navíc prý není jasné, že bude v budoucnu počet cestujících v Ruzyni stoupat – podle starostů naopak dlouhodobě klesá.
Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.
(čtk)