4. prosince 2024, čtk
5.12. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo pět nabídek uchazečů, kteří chtějí postavit most na chystaném obchvatu Plas na severu Plzeňska. Nejnižší cenu nabídlo sdružení Stavby mostů a.s., EUROVIA CZ a.s. a SAGASTA s.r.o. - za 571 milionů korun bez DPH, což je téměř 108 procent předpokladu. Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Soutěž na stavby navazujících úseků (o celkové délce 5,7 km zhruba za jednu miliardu korun) by se měla vyhlásit ještě do konce letošního roku, řekl.
Současná silnice I/27 z Plzně na Žatec a Most, která prochází celými Plasy kolem kláštera a vede nepřehlednými zatáčkami s táhlým stoupáním či klesáním, je silně zatížená těžkou dopravou. Jezdí tam 10 000 aut denně.
Stavba půlkilometrového mostu téměř 90 metrů nad údolím řeky Střely je podle Mátla předmětem soutěže v režimu Design & Built, kdy bude vítězný dodavatel projektovat i stavět. Je to první akce v Plzeňském kraji, kterou ŘSD takto zadává. Dodavatel začne projektovat a současně připravovat přístupy. Předpokládaná cena obloukového mostu s devíti poli a šířkou 13 metrů byla 550 milionů Kč bez DPH. Součástí obou stran budou chodníky, na straně k Plasům bude vyhlídka. Na straně směrem k Plzni povede stezka pro pěší i cyklisty.
Pokud nebudou námitky neúspěšných soutěžitelů, předpokládá Mátl zahájení prací na jaře 2025. "Je to trochu specifické, protože to je žlutý FIDIC (tzv. žlutá kniha mezinárodních smluvních podmínek ve stavebnictví, tedy režim Design & Built), takže to samotné hodnocení a zahájení stavby je trochu jiné než u červeného FIDICu (tzv. červené knihy - klasického kontraktu)," řekl.
Podle ředitele plzeňské oblasti ŘSD Miroslava Blabola si vítězný dodavatel v systému žluté knihy už nemůže během stavby nárokovat žádné vícepráce a vytváří si finanční polštář pro případné nepředvídatelné problémy při stavbě. Podle klasické červené knihy může nárokovat vícepráce v případě, kdy se změní některá smluvní položka, u žluté knihy ale soupis prací neexistuje, protože předmětem soutěže ŘSD je jenom "most". Pravděpodobně z tohoto důvodů, ale také proto, že to je velmi náročná stavba, i ta nejnižší nabídka je vyšší než 100 procent, uvedl Blabol. "Ale my jsme to očekávali," dodal.
Podle Blabola by se smlouva s vítězem mohla podepsat na přelomu února a března, pokud vše dobře půjde. "A od jejího podpisu má zhotovitel na dokončení tři roky. A je jen na něm, jak dlouho bude projektovat a kdy začne stavět," uvedl.
Dodavatele úseků navazujících na most, který bude pracovat standardně podle už hotového projektu, chce mít ŘSD podle Mátla vybraného v prvním pololetí příštího roku. "Aby ve druhém pololetí začal stavět hlavní trasu, která je výrazně jednodušší než most," řekl. Obě stavby musí být hotové současně. Obchvat začne ve směru od Plzně za Rybnicí před klesáním do Plas za odbočkou na letiště, kde už jsou vykácené stromy. Na silnici I/27 naváže nad Plasy v Pozorce před Kralovicemi. Řidičům zkrátí dobu cesty a centrum Plas bude bez tranzitní dopravy.
(čtk)
Foto: ŘSD