14. června 2024, čtk
15.6. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova k hranici s Polskem sdružení v čele s firmou MI Roads. Původní vítěz tendru, polská stavební společnost Budimex, se proti vyloučení ze soutěže brání u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba úseku o délce 21,1 kilometru měla původně začít loni v prosinci, ale vše zdržely spory o vítězství v tendru.
Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
Ředitel Mátl nedávno uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí 19. prosince. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Budimex nabídl v soutěži se šesti zájemci nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. Sdružení MI Roads proti výběru Budimexu vzneslo loni v prosinci námitky a obrátilo se na ÚOHS. Antimonopolní úřad konstatoval, že Budimex nesplnila podmínku technické kvalifikace, načež ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a tendr se vrátil do fáze hodnocení nabídek.
Tendr je ale znovu u ÚOHS, protože Budimex na úřad v minulých dnech podal návrh na přezkum rozhodnutí ŘSD o jeho vyloučení z tendru. "Jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11," uvedla minulý týden mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.
MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD