5. listopadu 2019, čtk
5.11. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovozní do poloviny letošního prosince část jihočeské dálnice D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,6 kilometru. Stavba pokračuje podle harmonogramu. Včera to oznámil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Reagoval tak na vyjádření generálního ředitele stavební firmy Eurovia CS Martina Borovky, která úsek staví. Ten v denním tisku uvedl, že je nutné změnit technologii a podepsat novou smlouvu, aby bylo možné stavbu stihnout.
"Za nás jako investora pokračuje stavba podle harmonogramu, v požadované kvalitě, tempu a rozsahu. Počítáme s tím, že do poloviny prosince budeme úsek zprovozňovat. Není tam (smluvně) nic nevypořádaného. Každá taková velká stavba má zákonem popsané mechanismy, jak ji vypořádat. Jsou to takzvané změny během výstavby," řekl Jan Rýdl.
Podle vyjádření Martina Borovky se termín nemusí stihnout. K dokončení v předstihu je, jak uvedl, potřeba změnit technologii výstavby, a musí se proto uzavřít smlouva na práce, které nejsou součástí původní smlouvy.
Úsek D3 Ševětín-Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH chtěl stát původně dokončit v březnu 2020. Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. V září ŘSD v úseku zprovoznilo 50 metrů dlouhou část, jejíž dostavbu blokovala žaloba majitele pozemku proti vyvlastnění, kterou soud zamítl v květnu.
Letos na jaře začali silničáři stavět obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. U části Hodějovice - Třebonín nastala začátkem září změna: italská firma Salini Impregilo z italsko-slovenského sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které tento úsek staví, sdružení v podstatě opustila. Obchvat by měl být hotový v létě 2022.
"Doprastav staví, ani jedna ze staveb (částí obchvatu) není v žádném dramatickém skluzu. Chystá se kontrolní den," řekl včera Jan Rýdl.
Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec - Ševětín dlouhý 8,1 kilometru otevřelo ŘSD na konci června. D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů. D3 z Mezna k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024, celá dálnice D3 z Prahy k hranicím do roku 2028, řekl letos v červenci premiér Andrej Babiš.
(čtk)
Foto: Eurovia
Stavbu dálnice D3 0309/III D3 Ševětín – Borek navštívili v říjnu studenti z Dopravní fakulty ČVUT v Praze, kteří si na místě prohlédli pokládku asfaltových vrstev, provádění pokládky stmelených podkladních vrstev a výstavbu mostních objektů.