27. října 2014
PRAHA (27. 10.) – Společnost Eurovia CS získá bez soutěže zakázku za zhruba 72 milionů korun. Za tuto sumu má stabilizovat sesuv zeminy, který loni v červnu zavalil rozestavěnou dálnici D8 u obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Návrh ministra dopravy Antonína Prachaře už schválila vláda. „Rok a čtvrt tam ten zával leží, brání dalšímu pokračování výstavby této důležité dálniční komunikace," uvedl premiér Bohuslav Sobotka. „Jsem rád, že vláda přijala rozhodnutí, které umožní, abychom se konečně tím sesuvem začali intenzivně a prakticky zabývat," dodal.
Eurovia staví samotnou dálnici D8, zároveň se přitom se státem soudí o miliardy korun kvůli zvlněnému úseku dálnice D47. Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodnilo to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci ní by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody. Současná zakázka, jejíž součástí je odtěžení části svahu, má podle ministerstva pouze zabránit dalším hrozícím sesuvům. Pro další stavební práce, které nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní, bude úřad dodavatel vybírat později.
Server iDNES.cz upozornil na to, že zakázka je o tři čtvrtiny dražší, než na kolik odhadovalo první etapu odstraňování následků obřího sesuvu v létě Ředitelství silnic a dálnic. Prachař následně uvedl v České televizi, že oproti původnímu odhadu cena v dopracovaném projektu vzrostla zhruba na 80 milionů korun. Zjistilo se prý totiž, že odvodnění bude složitější, než se původně předpokládalo. „Máme představu, že ta cena by se mohla pohybovat okolo 70 milionů, že o 20 procent by měla být snížena oproti rozpočtu," řekl s tím, že podobné ceny dosahuje ministerstvo i ve veřejných výběrových řízeních. Zadání zakázky bez výběrového řízení by podle Prachaře mělo zrychlit odstranění sesuvu.
Postup ministerstva kritizovala v neděli ekologická organizace Děti Země. Podle ekologů je spěch ministerstva 16 měsíců od sesuvu jen alibismus. Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody. „Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu. Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 milionů korun. Konečných 72 milionů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení, dodalo v materiálu ministerstvo.
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovali geologové na riziko půdních sesuvů.
(čtk)