26. října 2013
KAŘEZ (25.10.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila modernizaci více než jednadvacetikilometrového úseku ze Zbirohu do Rokycan za 4,2 miliardy korun. Na nové dvojkolejné trati, kde vznikla nová zastávka Kařez, mohou jezdit naklápěcí vlaky až dvojnásobnou rychlostí do 160 kilometrů za hodinu. Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu tak zbývá do roku 2020 dostavět úseky z Prahy do Berouna a do roku 2016 budou hotové části z Rokycan do Plzně a průjezd nádražím Plzeň.
„Trať Zbiroh – Rokycany má nyní evropské parametry. Je vedená v původní stopě, vybudovaly se jen dvě přeložky (mezi Kařízkem a Mýtem a Holoubkovem a Rokycany). Došlo tu ke zkrácení jízdní doby zhruba ze 14 minut o necelé čtyři minuty," uvedl náměstek SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Tříletá stavba zahrnovala hlavně úpravy směrových a sklonových poměrů pro zvýšení rychlosti a dále výměnu svršku, který je na betonových pražcích s pružným upevněním a bezstykovou kolejí. Po celém úseku mohou nyní jezdit klasické vlaky rychlostí 120 kilometrů za hodinu a naklápěcí soupravy až 160 km/h.
SŽDC zrušila stanici Zbiroh, kde zůstala jen dopravna, a nahradila ji novou zastávkou Kařez. V Kařízku upravila rozmístění kolejiště, které umožnilo vybudování ostrovního nástupiště mezi první a druhou kolejí, podobně jako v Holoubkově. Dvě ostrovní nástupiště získalo nádraží v Rokycanech. Na vjezdu do Rokycan vznikl nový most přes řeku Klabavku jako součást protipovodňových opatření města.
Stavbu podpořil 77 procenty, téměř třemi miliardami korun, evropský operační program Doprava. „To je velmi slušný podíl, obvykle se pohybujeme do 70 procent," uvedl Nejezchleb. Další peníze dal stát a 18,5 milionu korun město Rokycany na podchody. Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, loni skončila stavba Beroun – Zbiroh. Minulý měsíc byly zahájeny práce na úseku z Rokycan do Plzně, který bude hotový do konce roku 2016. Stavba za čtyři miliardy Kč zahrnuje nejdelší český železniční tunel o délce 4,2 km.
Pokračují také přípravné práce na optimalizaci části Smíchov – Beroun, která bude rozdělena na tři úseky. Oba krajní, tedy Praha – Černošice a Králův Dvůr – Beroun, budou hotové do roku 2018. „Nejsložitější stavbou je průjezd Černošicemi a Řevnicemi. Do roku 2020 tam uděláme podstatný kus práce," řekl Nejezchleb. SŽDC chce čerpat peníze z operačního programu Doprava II a nového fondu CEF. „Tvoří se přípravná dokumentace a začíná se jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků,“ řekl. Stavba „nesmírně složitého úseku“ se možná protáhne do roku 2022.
(čtk)