​SkyToll se obává, že tendr nebude ani za tři roky

​SkyToll se obává, že tendr nebude ani za tři roky

Slovenský provozovatel mýtného systému SkyToll se obává, že ministerstvo dopravy nevypíše výběrové řízení na nového provozovatel mýtného systému ani za tři roky. Milionová pokuta, kterou resortu dopravy udělil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tak může být poslední tečkou za uzavřením smlouvy za více než pět miliard Kč se společností Kapsch bez výběrového řízení. Právě tomu SkyToll, který o vypsání tendru na správu českého mýta usiluje, chce zabránit stížností k Evropské komisi. Minulý týden to řekl předseda představenstva společnosti Matej Okáli. Ministerstvo dopravy prodloužení smlouvy obhajuje, podle něj jím zabránilo velkým škodám.

Milionová pokuta, kterou v říjnu udělil ministerstvu Úřad pro ochranu hospodářské souže, je podle Mateje Okáliho velice nízká. Pokud celý spor o tříleté prodloužení s Kapschem bez tendru takto skončí, bude to znamenat návod pro ostatní ministerstva, jak snadno vypisování výběrových řízení obcházet, uvedl Matej Okáli. V konečném důsledku by podle něj ministerstvu dopravy nic nebránilo v roce 2019 opět říct, že přípravu tendru nestihlo a smlouvu s Kapschem o dalších několik let znovu prodloužit.

„Trváme na tom, že dodatky smluv s Kapschem zabránily škodě velkého rozsahu. Bylo to v dané chvíli jediné možné řešení, které zajistilo, že stát může i příští rok vybírat až 10 miliard Kč ročně,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Pokud by úřad smlouvu s Kapschem neprodloužil, z českých dálnic by se stala tranzitní země pro všechny kamiony bez jakéhokoliv poplatku.

SkyToll očekává, že Evropská komise vyšetří podnět společnosti zhruba do roka. Matej Okáli nevyloučil obě krajní možnosti výsledku šetření, tedy že komise námitku jako bezpředmětnou zamítne nebo že dá SkyTollu za pravdu a zakáže plnění smlouvy, kterou nedávno jako protizákonnou označil zatím nepravomocně i český antimonopolní úřad. Dosud vypořádal pouze podnět, který mu poslalo hnutí Starostové a nezávislí. Stížnost SkyTollu posuzuje.

V případě zrušení smlouvy s Kapschem by se v ČR na dálnicích nevybíralo mýtné. To by mělo řadu negativních důsledků včetně toho, že nezpoplatněné dálnice by přitáhly kamiony z okolí a zkomplikovaly dopravní situaci na dálničních tazích, které jsou už nyní přetížené. Podle Mateje Okáliho si je toho společnost vědoma, je ale přesvědčena, že ministerstvo dopravy postupovalo protiprávně. Pokud by SkyToll nyní nic neudělal, je přesvědčen, že žádná veřejná soutěž na nového provozovatele nebude, řekl Matej Okáli.

Ministerstvo dopravy počítá s vypsáním nového tendru na provozovatele mýta v polovině příštího roku. Tříletý tendr s Kapschem, který úřad podepsal letos koncem srpna, má ministerstvu uvolnit ruce na přípravu a dokončení soutěže, ve které budou moci zájemci státu nabídnout libovolnou technologii, tedy i satelitní, kterou nabízí právě SkyToll.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku. 

(čtk)

spinner