13. srpna 2024, čtk
13.8. - Slovensko vypsalo soutěž na výstavbu posledního dosud nebudovaného úseku klíčové dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi. Stavba přibližně 14 kilometrů dálnice mezi Turany a Hubovou na severu země počítá s dvěma tunely o celkové délce téměř 8,5 kilometru, předpokládané náklady projektu jsou bezmála 1,5 miliardy EUR (37,8 miliardy Kč) bez daně z přidané hodnoty. Informovalo o tom včera slovenské ministerstvo dopravy. Stavební práce by měly trvat sedm let; po dokončení zrychlí motoristům jízdu také do Vysokých Tater, což je oblíbený cíl českých turistů.
Přípravné práce na zmíněném úseku D1, ovšem v takzvané povrchové variantě, začaly už v roce 2009 za první vlády nynějšího slovenského premiéra Roberta Fica. Projekt ale provázely spory s ekology ohledně dopadů stavby na chráněná území a také sesuv půdy na plánované trase dálnice. Bratislava se nakonec rozhodla pro realizaci dříve zvažované nákladnější varianty tohoto úseku D1, a to formou výstavby dvou tunelů.
"Turany-Hubová, takzvaný zakletý úsek, který byl několikrát zahájen. Hodně se spekulovalo, jakým způsobem a kudy má být realizován. Konečně se to podařilo rozlousknout," řekl novinářům k vypsání tendru ministr dopravy Jozef Ráž.
Úsek Turany-Hubová se na západní straně napojí na již hotovou dálnici a na východní straně na budovaný obchvat města Ružomberok, který by měl být hotov příští rok. V současnosti není dostavěn ani klíčový úsek dálnice D1 u Žiliny včetně zhruba 7,5 kilometru dlouhého tunelu. I tato stavba by měla být dokončena v roce 2025.
(čtk)
Ilustrační foto: OHLA ŽS - úsek D1 z Hubové do Ivachnové