​SP ČR požaduje efektivní mýtný systém pro silnice I. třídy

​SP ČR požaduje efektivní mýtný systém pro silnice I. třídy

14.11. - Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice I. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní. Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až třech tisíc kilometrů.

Vláda záměr Ministerstva dopravy schválila na svém jednání 7. listopadu, uveden je v Koncepci zpoplatnění pozemních komunikací v České republice. „Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“. Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné především jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele a maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 procent předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb. Do nákladů na mýto je pak nutné zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa. Lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, se musí řešit místní úpravou – zákazovými značkami. Nutné je také chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.

Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.

(tj)

spinner