13. listopadu 2024, čtk
13.11. - Správa železnic (SŽ) od začátku ledna do konce září zrušila 48 železničních přejezdů. Za letošní rok plánuje zmodernizovat 100 přejezdů. V ČR je aktuálně 7580 přejezdů. Důvodem rušení přejezdů je zvyšování bezpečnosti, rychlosti vlaků a výhodou je také úspora za údržbu zaniklých přejezdů. ČTK to řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Od ledna do konce října se na přejezdech v ČR stalo 114 nehod, meziročně o 13 procent méně.
Z celkového počtu přejezdů je 1866 zabezpečených světelnou signalizací a závorami a 2187 světly bez závor. Zbývajících 3527 přejezdů nemá závory ani světla, jsou označeny pouze výstražným křížem. Loni SŽ zrušila 61 přejezdů, v roce 2022 jich ubylo 102 a v roce 2021 to bylo 52. Možnost náhrady přejezdu za nadjezd nebo podjezd nebo jeho úplné zrušení SŽ podle Nely Eberl Friebové ročně prověřuje u desítek míst.
"Zanikají především málo využívané přejezdy na polních a lesních cestách, kde SŽ často řeší také náhradní přístup k dotčeným pozemkům," uvedla mluvčí. Přejezdy s vysokou intenzitou dopravy SŽ nahrazuje nadjezdy a podjezdy. Modernizací loni podle Nely Eberl Friebové prošlo 124 přejezdů, v roce 2022 pak 233. "Počty vždy závisí na výši přidělených financí v daném roce," dodala.
Jako příklad mluvčí uvedla zrušení nezabezpečeného přejezdu číslo P6639 (Trpík) na trati mezi Třebovicemi v Čechách a Moravskou Třebovou. "Jen kousek od něj leží další přejezd, který vede přes silnici 3. třídy. S místní samosprávou, zemědělci a dalšími zainteresovanými subjekty jsme se dohodli na zvýšení bezpečnosti právě tohoto sousedního přejezdu a zřízení náhradního přístupu na zemědělskou půdu," řekla Nela Eberl Friebová.
Rušení přejezdů podle mluvčí zvyšuje bezpečnost drážního i silničního provozu. "Nejbezpečnější přejezd je takový, který vůbec neexistuje," uvedla. Další výhodou je zvýšení rychlosti vlaků. Na tratích, kde bude maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, už podle mluvčí klasické přejezdy nesmějí být vůbec.
Do zvyšování bezpečnosti na přejezdech SŽ ročně investuje zhruba dvě miliardy korun. "Naším cílem je zabezpečení všech železničních přejezdů závorami na silnicích 1., 2. a 3. tříd," řekla Nela Eberl Friebová. V tomto případě podle ní zbývá zabezpečit ještě 270 přejezdů s výstražným křížem a 580 přejezdů zabezpečených světly bez závor. SŽ se zaměřuje také na přejezdy s vysokou nehodovostí či ty uvnitř obcí.
Na základě novelizovaného silničního zákona má Správa železnic povinnost žádat o zrušení přejezdu v místech, kde je možné využít jinou vhodnou trasu kratší pěti kilometrů, pokud nevede přes přejezd s nižším stupněm zabezpečení. Mimo to SŽ prověřuje možnost zrušení železničních přejezdů před každou připravovanou stavbou na konkrétních úsecích trati.
Z dat Drážní inspekce vyplývá, že při 114 letošních nehodách na přejezdech zemřelo 22 lidí, meziročně o osm méně. Inspekce také za prvních deset měsíců letošního roku eviduje meziročně o 40 zraněných méně. Při nehodách na přejezdech se letos zranilo 57 lidí.
(čtk)
Ilustrační foto: Správa železnic - železniční přejezd ve Svádově v Ústí nad Labem-Střekově