25. března 2024, čtk
25.3. - Správa železnic získala pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu železniční stanice Praha - Letiště Václava Havla. Na síti X to uvedl ředitel organizace Jiří Svoboda. Nádraží má být součástí plánovaného železničního propojení Prahy, letiště a Kladna. U vybraných úseků tratě SŽ počítá s výstavbou formou PPP projektu, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru.
"Nová, zahloubená dvoukolejná elektrifikovaná trať a podzemní stanice s přímým přestupem do terminálů výrazně zlepší cestovní komfort a sníží dopravní zatížení v oblasti," uvedl Svoboda. Plánovanou stavbu nádraží označil za klíčovou část projektu tratě z Prahy na letiště a do Kladna.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením ruzyňského letiště tvoří podle dřívějšího vyjádření organizace zhruba deset staveb, z nichž některé jsou hotové a jiné se staví. Kompletně by trať Praha - Kladno měla být podle dřívějších informací zmodernizována v letech 2029 či 2030 a náklady se budou podle dřívějšího vyjádření Svobody blížit 50 miliardám Kč.
V letech 2017 až 2020 SŽ nechala zrekonstruovat Negrelliho viadukt v Praze. V současné době se v projektu železnice na letiště modernizují úseky mezi Bubny a Výstavištěm a mezi Kladnem a zastávkou Kladno-Ostrovec. Počátkem roku začala i modernizace Masarykova nádraží, které bude následně výchozí stanicí tratě na letiště. Koncem loňského roku Správa železnic vypsala tendr na modernizaci trati mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Pak mají následovat práce mezi Ruzyní a letištěm včetně stavby nové stanice přímo u letiště. Od roku 2026 organizace plánuje přestavbu tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně.
(čtk)
Ilustrační foto: Letiště Praha