8. října 2024, čtk
9.10. - Středočeský kraj bude muset zřejmě zrušit tendr na běžnou a zimní údržbu silnic druhé a třetí třídy pro oblast Mnichovo Hradiště, který vyhlásil na jaře. Přihlásilo se do něj jediné sdružení utvořené z původních dodavatelů, maximální plánovanou cenu překročili v nabídce zhruba o miliardu korun. Hejtmanství se nejspíš znovu obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a tendr vyhlásí znovu. Uvažuje také o změně systému, kdy by se o správu a údržbu silnic starali vlastní zaměstnanci kraje, řekla včera novinářům hejtmanka Petra Pecková (STAN). Na případ upozornily server iROZHLAS.cz a Radiožurnál.
"Je to jeden ze scénářů, který jsme očekávali. Počítali jsme s variantou, že to takto může dopadnout. Taky ne nadarmo jsme už v minulosti dávali podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pro podezření z kartelové dohody firem ve Středočeském kraji," uvedla Pecková. Na ÚOHS by se podle ní kraj nyní mohl obrátit znovu. Dosavadní smlouvy platí do konce března příštího roku, pokryjí tak ještě nadcházející zimní údržbu.
Krajská správa a údržba silnic vypověděla dlouhodobé smlouvy s dodavateli ke konci března. Novou soutěží chtěl kraj dosáhnout lepších podmínek v kvalitě i nákladech. Správa ale obdržela pouze jednu nabídku, která byla podle Peckové o miliardu vyšší než maximální hodnota zakázky předpokládaná na základě předběžných tržních konzultací.
O zakázku v hodnotě 2,64 miliardy Kč se přihlásilo sdružení osmi původních dodavatelů, s nimiž chtělo hejtmanství nevýhodné rámcové smlouvy rozvázat, uvedl server. Pecková uvedla, že do tržních konzultací se zapojila řada velkých firem a přišlo víc než 600 dotazů od uchazečů. Mrzí ji, že velcí hráči na trhu se do tendru nepřihlásili a byla podána jen jedna nabídka konsorcia dosavadních společností.
Kvůli nesplnění zadávacích podmínek bude muset vedení silničářů jediného zájemce vyloučit a celé zadávací řízení zřejmě zrušit. Kraj a správa a údržba silnic by měly rozhodnout a dalším postupu. Původně se mělo v několika letech znovu soutěžit celé území Středočeského kraje. Dozorčí rada vedení cestářů doporučila, aby se nově vyhlásilo zadávací řízení po menších celcích, v maximální míře využívalo zadávání zakázek v dynamickém nákupním systému a zahájilo přípravu na vytvoření vlastních kapacit pro převzetí údržby do vlastní režie, uvedl server.
Podle Peckové je ve hře i varianta, kdy kraj bude tyto služby zajišťovat sám prostřednictvím vlastních zaměstnanců, a nikoliv najímaných firem. "Nejdřív si musíme udělat nějaký ekonomický model," uvedla. Záležitostí se budou zabývat radní na čtvrtečním jednání.
Území Středočeského kraje je pro údržbu a správu silnic rozděleno do čtyř oblastí. Oblast Mnichovo Hradiště má pod sebou devět cestmistrovství, každé spravuje zhruba 200 kilometrů silnic. Rámcová dohoda s novým dodavatelem měla být uzavřená na osm let. Měl začít pracovat od dubna příštího roku.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN