15. května 2018, čtk, Martina Vampulová
Správa železniční dopravní cesty se zaměřuje na možnosti vybudování vysokorychlostních tratí. V polovině dubna uzavřela smlouvu na vypracování studie proveditelnosti vysokorychlostní železniční tratě mezi Prahou, Brnem a Břeclaví a vedle toho zahájila také přípravu územně-technické studie prověřující možnost napojení Letiště Václava Havla na vysokorychlostní trať Praha – Drážďany.
Toto napojení iniciovala na základě podnětů podnikatelů Hospodářská komora ČR. Výsledky studie o napojení letiště na vysokorychlostní trať by měly být známy do konce letošního roku, výsledky studie proveditelnosti rychlotratě z Prahy do Brna, kterou vypracuje inženýrská a projektová firma SUDOP Praha, se očekávají do konce roku 2020.
Studie proveditelnosti, jež bude podle údajů uveřejněných v registru smluv stát přes 20,5 milionu Kč, popíše technickou podobu úseku, zároveň se bude zabývat ekonomickou stránkou tratě. Studie posoudí tři rychlostní úrovně, které by trať umožňovala – 250, 300 a 350 km/h.
Pro trať jsou nyní zvažovány dvě trasy. První varianta počítá se severní trasou – okolím Kolína a Havlíčkova Brodu. Druhá varianta by mohla vést jižněji, přes Benešovsko. Studie by měla posoudit, která z tras je územně i ekonomicky výhodnější. Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Martina Kolovratníka mají obě své výhody i nevýhody. V obou případech by rychlotrať měla mít napojení na běžnou železniční síť. „Její nespornou výhodou tedy je, že bude určitě sloužit i obyvatelům v regionech, kterými prochází,“ dodal Martin Kolovratník.
„Posuzovat se nebudou pouze přínosy samotné trati, ale významné bude také hodnocení přínosů a zlepšení obslužnosti hned v několika regionech,“ doplnil ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Konkrétně půjde o Středočeský, Jihomoravský, Zlínský a Moravskoslezský kraj a Vysočinu, kde se podstatně uvolní kapacity na stávajících tratích, dodal. Podle SŽDC studie počítá s oběma zvažovanými variantami polohy brněnského nádraží.
SŽDC plánuje ještě letos vypsání soutěže na zhotovitele studie proveditelnosti dalšího vysokorychlostního úseku mezi Brnem a Ostravou. Navázaly se tak přípravy propojení páteřní sítě vysokorychlostního systému v České republice. Zvažovaná trať by měla navazovat na železnici z Brna do Přerova, jejíž modernizace se v současnosti připravuje.
Vysokorychlostní trať: zvažuje se i napojení letiště
SŽDC na základě dohody s Hospodářskou komorou ČR také prověří, jak napojit na novou vysokorychlostní železnici Praha – Drážďany Letiště Václava Havla. Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa by napojení letiště na vysokorychlostní dráhu Praha – Ústí nad Labem – Drážďany přineslo řadu nesporných výhod. „Významně by posílilo postavení země v evropské dopravní konkurenci. Letiště by se ale hlavně stalo po dokončení jednotlivých směrů rychlých spojení lépe dostupným cestujícím z různých krajů a významných míst, například ze severních Čech, Plzeňského kraje, kraje Vysočina, Jihomoravského kraje i ze Saska, s přestupem v Praze pak z další podstatné části Čech i Moravy,“ uvedl.
I na letišti by podle představ Hospodářské komory mohlo vzniknout přestupní místo, které by mělo umožnit výhodné napojení západní části Středočeského kraje na vysokorychlostní železnici, ale také odlehčit i v budoucnu velmi frekventovanému přestupnímu uzlu pražského hlavního nádraží.
„Z hlavního nádraží v Praze by bylo dále možné po nové trati provozovat expresní vlak, který by zhruba za 10 minut dosáhl s pražskými i přestupujícími leteckými cestujícími terminálů letiště. Výhodou by mohl být také podstatně rychlejší průjezd vysokorychlostních vlaků pražským uzlem bez rizikového styku s běžnými osobními a nákladními vlaky,“ doplnil Emanuel Šíp.
V současnosti připravovaná a o celá desítiletí zpožděná větev Buštěhradské dráhy by potom mohla sloužit především dopravě zaměstnanců letištního areálu, leteckých cestujících z nácestných zastávek a návštěvníků letiště.
Hospodářská komora nicméně upozornila, že napojení letiště na budoucí vysokorychlostní síť nebude jednoduché, protože předpokládá revizi celé řady dosavadních představ o trasování sítě rychlých spojení. „Jeho výhody však za to stojí. Mělo by být i finančně výhodnější, protože by odstranilo nutnost realizace některých jiných projektů, například nákladného a značně kontroverzního tunelu Praha – Beroun. To vše ovšem musí prokázat jak připravovaná studie SŽDC, tak i návazné ekonomické propočty,“ podotkl Emanuel Šíp.
(mna/čtk)
Mapa: zdroj MD