14. ledna 2016
14.1. - Státní fond dopravní infrastruktury měl pro rok 2015 schválený rozpočet ve výši 94,4 miliardy Kč, vyčerpat se podařilo rekordních 91,5 miliardy Kč, tedy téměř 97 procent. Jedná se o historicky nejvyšší objem finančních prostředků, které byly z rozpočtu SFDI vynaloženy na dopravní infrastrukturu v daném roce. Díky úsporám může Ministerstvo dopravy částkou tři miliardy korun pomoct krajům s údržbou a opravami silnic II. a III. tříd.
V rámci Operačního programu Doprava bylo loni vyčerpáno zhruba 37 miliard Kč a je zřejmé, že se s největší pravděpodobností se začátkem roku 2016 podaří dočerpat celou alokaci Operačního programu. V průběhu roku 2016 reagovalo operativně Ministerstvo dopravy v roli Řídícího orgánu OPD ve spolupráci se SFDI na aktuální situaci úpravami programu a přesunem části financí ze silnic na železnici, kde se podařilo nalézt vhodné projekty nad rámec předpokládaného balíku investičních projektů.
„Rok 2015 se stal z pohledu čerpání schváleného rozpočtu SFDI rekordně úspěšný, a to jak v čerpání finančních zdrojů evropských, tak národních. Jsem rád, že ušetřenými prostředky můžeme opět pomoc krajům s financováním silnic. Chtěl bych, aby se i na těchto silnicích ještě zvýšil komfort řidičů a aby se žádná z nich, jak se lidově říká, už nedala nazývat tankodromem. Také se společně s kraji budeme snažit, aby opravy byly více koordinované a nedocházelo k jejich souběhu, jako v některých případech v loňském roce,“ řekl ministr Dan Ťok.
Příjemcem, který v roce 2015 vyčerpal z rozpočtu SFDI nejvyšší částku, se s celkovými 50,2 miliardy Kč stala Správa železniční dopravní cesty. Do silnic bylo prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic investováno celkem 34,2 miliardy Kč a na vodní infrastrukturu bylo Ředitelstvím vodních cest vyčerpáno celkem více než 400 milionů Kč. Dalších 4,4 miliardy Kč pak bylo prostřednictvím krajů a jejich příspěvkových organizací (Správy a údržby silnic) investováno do dopravní infrastruktury jednotlivých krajů, tedy do silnic II. a III. tříd. Zbývajících 2,3 miliardy Kč bylo využito například na financování dopravní infrastruktury v hlavním městě Praha, na příspěvkové programy vyhlašované SFDI zaměřené na bezpečnost, výstavbu cyklostezek a nové technologie, výdajů spojených s výrobou a distribucí dálničních kupónů a další menší investice.
V České republice se v roce 2015 stavělo, modernizovalo či opravovalo celkem 117 kilometrů dálnic a silnic I. tříd. Zahájila se stavba 70 kilometrů zcela nových úseků, pokračovalo se ve výstavbě téměř 30 kilometrů silnic a opravovalo nebo modernizovalo se dalších 20 kilometrů dálnic. Práce se týkaly především dálnic D8 (otevření pomyslné brány do Německa na trase Praha – Drážďany), D3 (napojení na Rakousko), D11 (Královéhradecký kraj) a D1 (především modernizace). „Modernizovat, opravovat nebo stavět chceme letos rekordních 200 kilometrů silnic. Rozpočet SFDI pro letošek české a evropské zdroje dávají dohromady 65,7 miliardy Kč,“ uzavřel ministr Dan Ťok.