​Ústecký kraj schválil trasu rychlodráhy, starostové se chtějí obrátit na soud

​Ústecký kraj schválil trasu rychlodráhy, starostové se chtějí obrátit na soud

26.6. - Zastupitelé Ústeckého kraje v pondělí po šesti hodinách jednání schválili trasu vysokorychlostní trati navrženou Správou železnic. Rychlodráha spojí Prahu přes sever Čech s Drážďany. Proti vybrané trase vystoupily desítky občanů, starostů zejména z Litoměřicka. Chlumec na Ústecku avizoval, že podá proti rozhodnutí žalobu na soud. Pro hlasovalo 30 zastupitelů z 51 přítomných. Nová trať povede skrz Středohorský tunel přes Ústí nad Labem, kde bude zastávka a terminál, do Krušnohorského tunelu.

Celá trasa z Prahy do Drážďan měří 137 kilometrů. Cesta z Prahy do Ústí se díky rychlodráze zkrátí na půl hodiny. "Teď začíná rozvoj našeho Ústeckého kraje. A zhruba 800 000 lidí čeká na infrastrukturu, která pomůže v tom, abychom se mohli rozvíjet po straně průmyslu, cestování, cestování za prací. Pro kraj je to velký přínos," řekl po hlasování novinářům hejtman Jan Schiller. Podle něj by jakákoliv varianta nějakou obec zasáhla. Prostor pro odložení rozhodnutí, jak to navrhovali opoziční zastupitelé, nebyl, uvedl.

Schválení trasy znamená podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody významný posun ve zlepšení vnitrostátní i celoevropské infrastruktury. "Zároveň předznamenává bezpečnější a pohodlnější cestování pro všechny obyvatele i návštěvníky kraje a otevírá nám cestu k dalšímu zrychlení české železniční dopravy," uvedl Svoboda na síti X.

Pětitisícový Chlumec na Ústecku se obrátí na soud. Po státu požadoval, aby posunul portál Krušnohorského tunelu dál od obydlených oblastí a zrušil odbočku směrem na Teplice, která by přivedla nákladní dopravu. Zástupce České geologické služby Petr Kycl v pondělí řekl, že posunutí portálu není možné, protože vede přes složité území. "Budu navrhovat na našem zastupitelstvu podání žaloby soudu, předpokládám, že to projde jednomyslně," uvedla starostka Veronika Srnková.

K předložené trase dostal krajský úřad přes 600 připomínek. Občané, starostové a místní politici vytýkali Správě železnic, že neprobrala s obcemi všechny možnosti, do debaty nepřizvala zástupce regionu, navržená trasa povede záplavovým územím, zemědělsky hodnotným, v blízkosti obydlí. Starostové také vytýkali krajským politikům, že se jich nezastali. "Máme tu zhruba 20 nespokojených obcí v Ústeckém kraji a chceme přehlédnout to, že zastupitelé obcí od nás chtějí pomoc. Měli bychom být na jejich straně a snažit se o vyjednání co nejlepších podmínek," uvedl opoziční zastupitel Jaroslav Komínek. "Budeme mít velice dlouhý Středohorský tunel, který pojme 50 nákladních vlaků, a zbytek povede dál přes obce na Litoměřicku, které se už dnes potýkají s nadměrným hlukem. Bez dohody s obcemi by se taková věc neměla realizovat," uvedl zastupitel Křešic Ondřej Štědrý. "Schválili jsme si na zastupitelstvu vyčlenění finančních prostředků na boj proti předložené variantě. Hodnocení vlivu na životní prostředí je uděláno povrchně, podklady jsou zkreslující, zavádějící," uvedla starostka obce Hrobce Kateřina Hlaváčová. Peníze na boj u soudu schválila také obec Židovice.

Na nedůvěru mezi státem a veřejností upozornila koaliční zastupitelka Karolína Žákovská. "Je to jedno z nejtěžších rozhodnutí za celé čtyři roky. Nesouhlasím s předloženým návrhem, souhlasím se zastávkou vysokorychlostní trati v Ústí nad Labem, ale mám výhrady k vedení nákladní dopravy (přes město) a z hlediska kraje s celým procesem," uvedla Žákovská. "Nedokážu posoudit, jestli zvolená trasa je ta nejlepší, ale proces, jakým se vybírala, neproběhl dobře," řekla. "Mezi státem a veřejností je ohromná nedůvěra, máme tu desítky lidí, kterým se návrh nelíbí," uvedla. Filip Ušák řekl, že varianty nebyly posuzovány zodpovědně bez postranních úmyslů. "Nejlepším řešením je vzít si time-out, který nám umožní zhodnotit více variant," uvedl. Pro odložení rozhodnutí hlasovalo 21 zastupitelů.

Pokud starostové podají žalobu, soud by musel rozhodnout, zda bude mít odkladný účinek. Náměstek hejtmana Jiří Řehák řekl, že SŽ začala jednat s obcemi pozdě. "Já nicméně věřím v autority, jako je Česká geologická služba, proto ’vrtku’ podpořím," uvedl.

Po schválení 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, která vybranou trasu zahrnuje, bude Správa železnic pokračovat v přípravě. "Budeme kontaktovat jednotlivé dotčené obce a města, budeme s nimi řešit technická specifika trati, to, jakým způsobem ji nejlépe zasadit do území," uvedl Pavel Hruška ze SŽ.

Trať povede podle schváleného návrhu z Prahy do Roudnice nad Labem podél dálnice D8, následně překlene Labe, v okolí Křešic na Litoměřicku vstoupí do Středohorského tunelu, který skončí v Ústí nad Labem v části Střekov. Řeku znovu překoná přes most, terminál bude v oblasti současného západního nádraží a pokračovat bude trať směrem do Německa v okolí Chabařovic, tunel přes Krušné hory začne u Chlumce.

Správa železnic předpokládá, že v terénu bude pracovat na Podřipsku od roku 2028 a stejně tak u Krušnohorského tunelu. "Žaloby mohou patřit k projednávání, uvidíme, co přinese čas," uvedl Hruška. Se zprovozněním Krušnohorského tunelu se počítá v roce 2039, po celé trati vlaky pojedou podle dřívějších informací SŽ v roce 2045.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner