​V Česku hrozí zdržení výstavby 64 důležitých dopravních staveb

​V Česku hrozí zdržení výstavby 64 důležitých dopravních staveb

V Česku je 64 důležitých dopravních staveb, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Takové posouzení by jejich výstavbu mohlo zdržet až o několik let, řekl minulý týden (?) novinářům po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka. Případné zdržení by podle něj ovlivnilo i čerpání evropských fondů, jde asi o 90 miliard korun. Vláda se nyní bude snažit s Evropskou komisí pro tyto stavby vyjednat zvláštní režim.

„Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992,“ uvedl ministerský předseda. „To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let,“ řekl.

Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší EU s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla, připustil minulý týden Dan Ťok. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.

Premiér Sobotka si nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění. Chyby vidí premiér především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly. Exministr dopravy Zbyněk Stanjura řekl, že by měl premiér hledat chyby hlavně u sebe. Před ohrožením dostavby podle něj ODS varovala při projednávání zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. „Bohužel vláda si vybrala před zájmy České republiky zájmy bruselských byrokratů,“ míní. Připustil ale, že za zpomalení přípravy dopravních staveb může jeden z jeho předchůdců ve funkci Vít Bárta.

Vyřešení problému je podle Bohuslava Sobotky hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Ťok a životního prostředí Richard Brabec. Premiér je připraven se do jednání také vložit. Cílem je s Evropskou komisí vyjednat takový režim, aby bylo možné tyto stavby zahájit. „Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde ŘSD dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat,“ poznamenal premiér.

(čtk)

spinner