​V ČR se zatím prodalo 13 milionů elektronických dálničních známek za 11 miliard korun

​V ČR se zatím prodalo 13 milionů elektronických dálničních známek za 11 miliard korun

6.12. - Za dva roky existence elektronických dálničních známek v Česku se jich prodalo přes 13 milionů kusů za bezmála 11 miliard korun. Statistiky Centra dopravních informačních systémů ministerstva dopravy (Cendis) ke konci letošního listopadu ukazují, že nejvíce si lidé pořizovali desetidenní známky (5,9 milionu kusů), následovaly roční známky (5,7 milionu kusů) a třicetidenní známky (1,4 milionu kusů). Uvedla to mluvčí Cendisu Radka Nastoupilová.

Téměř 90 procent dálničních známek bylo prodáno přes web edalnice.cz. Při elektronickém nákupu si řidiči mohou nastavit upozornění na končící platnost e-známky. Elektronické dálniční známky je možné koupit také na pobočkách České pošty, čerpacích stanicích EuroOil a kioscích na hranicích.

Řidiči na e-známce podle provozovatele systému oceňují hlavně to, jak jednoduše a rychle ji lze koupit z počítače nebo mobilu. Užitečnou funkcí je i upozornění na končící platnost známky. Nejjednodušší je notifikaci nastavit hned při koupi známky na edalnice.cz, upozornění pak automaticky dorazí na zadaný e-mail či telefonní číslo. Lidé si tuto funkci mohou na webu zkontrolovat nebo dodatečně nastavit.

"Pokud si nejste jistí, kdy končí platnost vaší známky, doporučujeme kdykoli ověřit na webu edalnice.cz zadáním své SPZ v bloku Ověření platnosti," uvedl ředitel státního podniku Cendis Jan Paroubek. Elektronická dálniční známka může být i praktickým dárkem pod stromeček. "Na webu edalnice.cz stačí zadáním SPZ zjistit, do kdy platí ta stávající a v návaznosti na to koupit novou," dodala Nastoupilová.

Prodej elektronických známek začal 1. prosince 2020, provázely ho výpadky. Od ledna 2021 se Česká republika po letech příprav zařadila mezi země, kde se časový poplatek za užívání dálnic platí elektronickou cestou, bez nutnosti pořizovat si nalepovací známku a umisťovat ji na okno vozu. Takzvané papírové dálniční známky - ve skutečnosti se ovšem vyráběly z plastu s nanesenou samolepicí vrstvou - si museli řidiči poprvé pořídit od ledna 1995, za osobní automobil se tehdy platilo 400 korun ročně. Postupem času tato známka zdražila na 1500 korun, které se platí od ledna 2012 až dosud. Nákladní vozy platí od roku 2007 elektronické mýtné za ujeté kilometry.

O zavedení elektronických známek se uvažovalo již řadu let, před ČR začaly touto formou vybírat za užívání rychlostních komunikací Slovensko, Maďarsko či Rakousko, které ale jako jediné ze zmíněných zemí zachovalo i známku nalepovací. Placení za dálnice bez nalepovacích kupónů slibovalo programové prohlášení koaliční vlády Andreje Babiše (ANO) z června 2018, příslušnou předlohu pak schválili zákonodárci v létě 2019. Poté nastaly přípravy na prodej, které provázela kritika způsobu výběru dodavatele e-shopu, aplikace a dalších IT částí systému, jež přispěla ke konci tehdejšího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). V březnu 2020 nakonec ministerstvo dopravy oznámilo, že informační systém ke známkám zajistí státní podnik Cendis.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner