20. ledna 2017
20.1. - Poklepem na železniční kolejnici byla slavnostně zahájena další etapa modernizace plzeňského hlavního nádraží za účasti zástupců hlavního investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), spoluinvestora statutárního města Plzeň, zástupců Plzeňského kraje a dalších. Celková výše investice na tuto etapu dosahuje částky 1,3 miliardy korun, využije se dotace z evropského programu CEF.
Modernizace uzlu Plzeň, který je součástí III. národního tranzitního železničního koridoru, byla rozdělena na několik samostatných částí. Stavba Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská navazuje na dvě předchozí akce. V rámci stavby Průjezd uzlem Plzeň ve směru III. TŽK se již modernizovala železniční trať mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Jižní předměstí, která se rovněž rekonstruovala. Součástí následné stavby Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví byla modernizace východní části plzeňského hlavního nádraží, především 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště.
Právě zahajovaná stavba přinese dokončení 3. nástupiště a kompletní modernizaci 5. a 6. nástupiště a mostů přes Mikulášskou ulici. Sdružení zhotovitelských firem Metrostav a OHL ŽS má dále za úkol vyřešit přestavbu kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících částí jižních kolejí. V prostoru dnešního seřaďovacího nádraží budou v rámci stavby řešeny odstavné koleje, které budou umožňovat čištění a plnění souprav osobních vozů. Významnou součástí projektu je přestavba lokality Mikulášské ulice a přednádražního prostoru, kdy investorem rekonstrukce tramvajové trati a přednádražního prostoru je statutární město Plzeň.
Součástí této etapy je i rekonstrukce zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. To do sebe integruje informační systém pro cestující, diagnostická zařízení, protipožární signalizaci, kamerové systémy a především přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.
„Železniční uzel Plzeň je situován v centru města s hustou občanskou i průmyslovou zástavbou, s komplikovanou dopravní sítí a mezi dvěma řekami. Věřím, že Plzeňané i návštěvníci západočeské metropole vydrží necelé dva roky dopravních omezení a že přivítají lepší dopravu nejen na železnici. Díky celkové přestavbě dvou mostů přes Mikulášskou ulici, která bude i s tramvajovou tratí zahloubena, totiž dojde ke zlepšení také v městské hromadné a individuální dopravě,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
„Cílem právě zahajované stavby je maximální zvýšení průjezdné rychlosti uzlem Plzeň až na 80 km/h. Přinese též zjednodušení přístupu a zajištění komfortu cestujících, protože všechna nástupiště i přístupy na ně budou vybaveny výtahy umožňující pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace,“ sdělil obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský.
(tj)