Dálnice D3

Začala výstavba dalších dvou úseků D3

Začala výstavba dalších dvou úseků D3

Na jihu Čech začala minulý týden výstavba dalších dvou úseků dálnice D3, s nimiž se do tří let za 1,4 miliardy Kč prodlouží o více než osm kilometrů na celkem padesát. Kvůli sporům ve výběrovém řízení se stavby zdržely zhruba o rok a půl. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by ještě letos chtělo začít stavět další dva úseky dálnice.

Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem přibude více než pět kilometrů dálnice a mezi Borkem a Úsilným přes tři kilometry. První úsek bude stát 635 milionů Kč, druhý 718 milionů. Postaví je stavební firmy Strabag a Eurovia. Sumu se v soutěži podařilo snížit na zhruba polovinu. Z 8,3 kilometru povedou nové úseky po 1,2 kilometru mostů. Investice do dálnice D3 podle premiéra Bohuslava Sobotky, který stavbu s ministrem dopravy Danem Ťokem zahájil, se projeví nejen ve vyšší konkurenceschop­ností Jihočeského kraje či na jeho vyšší atraktivitě pro domácí a zahraniční investory, ale podpoří se také stavební sektor a regionální zaměstnanost v jižních Čechách. „Nedávno jsme si připomněli 25 let od pádu železné opony, ale když se podíváme na dálniční propojení s našimi sousedy, vypadá to, jako by nezmizela. Za 25 let jsme nebyli schopni vybudovat dálniční propojení s klíčovými zeměmi,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

Letos chce ministerstvo dopravy zahájit stavby na 126 kilometrech silnic a dálnic, příští rok chce začít stavět 223 kilometrů nových silnic. To vítají stavební firmy. „Jsem rád, že jsem se dožil toho, že zase v ČR stavíme dálnice a rychlostní komunikace. Po letech půstu jsme nevěděli, co máme dělat. Zavoláme zase dělníky a techniky, které jsme museli za bývalého ministra dopravy Víta Bárty propustit, pustíme se do díla,“ uvedl předseda představenstva společnosti Strabag Jaroslav Katzer. Ještě letos plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) další stavbu D3, a to v úseku mezi Bošilcem a Ševětínem, přičemž do konce dubna má být vybrán její dodavatel. V květnu chce ŘSD vypsat tendr na část Ševětín – Borek. Oba tyto úseky, dlouhé celkem 19 kilometrů, leží mezi nyní zahajovanými stavbami.

Dálnice D3 z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by mohla být hotova v roce 2017. Dokončení celé jihočeské části dálnice D3 a na ni navazující rychlostní komunikace R3 se plánuje na rok 2021, kdy je poslední možnost čerpat na tuto stavbu evropské dotace. Stavba zhruba šedesátikilometrové středočeské části D3 by podle ministerstva dopravy mohla být zahájena za zhruba deset let. D3 má spojit Prahu, Tábor a České Budějovice a z Třebonína pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím. V současnosti je v provozu dvaačtyřiceti­kilometrový úsek mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Předpokládané náklady na celou stavbu jsou zhruba 80 miliard Kč. Výstavbu D3 provázely od roku 1987 střídavá podpora politiků, nedostatek peněz, spory o její trasu i liknavý výkup pozemků.

(čtk)

spinner