22. ledna 2009
Stejně jako všichni dopravci a speditéři pocítil v posledním čtvrtletí loňského roku zpomalení hospodářského růstu i operátor kombinované dopravy silnice – železnice Bohemiakombi. Ztráty jej ovšem nepostihly zdaleka tak výrazně jako jiné dopravní obory: vlaky kombinované dopravy s přepravami silničních návěsů, výměnných nástaveb a tankových kontejnerů jezdí dosud mezi Lovosicemi a Německem se stejnou frekvencí jako v období nejsilnějšího hospodářského růstu.
„Vysoká dynamika růstu počtu přepravených jednotek, kterou Bohemiakombi zaznamenávala během posledních tří let, se v závěru loňského roku zvolnila. I tak však poslední čtvrtletí ještě přineslo o sedm procent vyšší výkony než stejné období roku 2007,“ oznámil minulý týden jednatel Bohemiakombi Ing. Vladimír Fišer.
V důsledku zpomalení hospodářského růstu české ekonomiky podle něj počet přepravených TEU za celý loňský rok nevzrostl o očekávaných dvacet procent, jak tomu napovídaly ještě zářijové údaje. „Dosáhl však na slušnou úroveň růstu o 17 procent,“ řekl.
V souvislosti se zvýšením sazeb německého mýtného pro kamiony od 1. ledna o 30 až 40 procent Bohemiakombi očekává, že letos bude zájem silničních dopravců o kontinentální linky nedoprovázené kombinované dopravy Bohemia Express opět vyšší.
Více českých zákazníků
Služeb nákladních expresních vlaků s přepravou návěsů, tankových kontejnerů a výměnných nástaveb začaly v průběhu loňského roku více využívat také české silniční dopravní společnosti. Podle Vladimíra Fišera je jedním z důvodů to, že se jich postupně přestali bát coby konkurence. „Vzhledem k tomu, že za přepravy na linkách kombinované dopravy silniční dopravci v mnoha případech platí výrazně méně, než jaké by byly jejich vlastní náklady při jízdě po silnici, je to koneckonců jen logický a snadno pochopitelný důsledek jejich rozhodování,“ dodal.
Silničním dopravcům se podle Vladimíra Fišera v konečném výsledku vyplácí i složitější organizace vlastní práce, s níž si musí umět poradit při využívání linek kombinované dopravy. Spočívá především v náročnější koordinaci nakládky zboží se silničním návozem do výchozího vlakového terminálu a rovněž následného rozvozu z cílového terminálu až ke konečnému zákazníkovi.
Pro silniční dopravce zajišťující přepravy zboží po silnici souběžně s relacemi, na nichž už linky kombinované dopravy spolehlivě fungují, se podle Vladimíra Fišera služby kombinované dopravy silnice – železnice staly vítanou alternativou, která nezanedbatelnou měrou snižuje jejich vlastní náklady na přepravu. „To je také příčina, proč se vlaky kombinované dopravy Bohemia Express mohly v tak náročném vnějším hospodářském prostředí pochlubit meziročním růstem přeprav i v období posledního čtvrtletí roku 2008,“ řekl.
Loni ekvivalent 15 tisíc jízd kamionů
Díky expresním nákladním vlakům Bohemia Express se operátorům Bohemiakombi Praha a Kombiverkehr Frankfurt podařilo v průběhu loňského roku získat pro železnici přepravy 15 tisíc kamionů, které by jinak musely jet do Duisburgu a Hamburku po silnici.
(spa)