UIRR

Eugenia Muzia ve funkci prezidenta UIRR nahradil Rudy Colle

Řádnou a mimořádnou valnou hromadu svolala na 10. a 11. června do Bruselu Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR. Po dvou úspěšných tříletých volebních obdobích na ní ve funkci prezidenta organizace nahradil Eugenia Muzia dosavadní generální ředitel UIRR Rudy Colle.

Eugenio Muzio pracoval pro UIRR velmi aktivně plných 28 let, prokazoval schopnost kompromisu a s patřičnou dynamikou prosazoval vzájemně prospěšnou spolupráci mezi jednotlivými členy UIRR. Mimořádná valná hromada UIRR schválila změnu stanov a nově spojila funkci prezidenta UIRR s funkcí generálního ředitele. Rudy Colle byl do funkce prezidenta zvolen na dobu jednoho roku, než se podaří vyhledat a získat uznávanou osobnost, která funkci převezme do budoucna.

Rudy Colle je velmi známá a uznávaná osobnost ve světě kombinované dopravy a je považován za hlavního diplomata evropské kombinované dopravy, který se po bruselských parketách po desetiletí pohybuje s velkou elegancí a vysokou efektivností. V bezmála čtyřicetileté historii UIRR se stal v pořadí již 13. prezidentem.

Rudy Colle ve své řeči uvedl, že po čtyřiceti letech růstu kombinované dopravy (v posledních dvaceti letech vzrostly objemy kombinované dopravy v Evropě až na pětinásobek) nastává letos velmi citelný pokles. Osmnáct členských společností UIRR – mezi nimi také česká Bohemiakombi – převedlo loni ze silnice na železniční koleje 2 994 625 zásilek kombinované dopravy, tedy téměř tři miliony jízd kamionů.

Letos jsou pro ně ovšem takové výsledky nedostižné. Téměř všichni evropští operátoři kombinované dopravy se aktuálně potýkají s poklesy objemů přeprav o 20 až 40 procent. Poklesu toků zboží se snaží čelit snižováním frekvence odjezdů vlaků, které však zároveň znamená nebezpečné snižování dostupnosti a úrovně nabízeného servisu, a musí proto být prováděno s maximální citlivostí.

Ve znamení poklesu

S poklesem přeprav zboží je nutno počítat nejen v roce letošním, ale také příštím, než opět nastane období světového ekonomického růstu. V průběhu minulých desetiletí pracně a s obrovským úsilím vybudovaný systém vlaků kombinované dopravy se ovšem nesmí nechat zhroutit, neboť jeho opětovné budování by po obnovení ekonomického růstu bylo velmi složitým a ekonomicky náročným úkolem. Rudy Colle proto vyzval politiky, kteří v období finanční krize prosadili pomoc bankám, aby ani kombinovanou dopravu nenechávali na holičkách.

Kombinovaná doprava v sobě spojuje výhody flexibilní silniční dopravy s ekonomickými výhodami přepravy po železničních kolejích na dlouhé vzdálenosti. Při obrovském zatížení životního prostředí emisemi CO2 připadá na dopravu 25 procent znečištění. Kombinovaná doprava je prostředkem ke snížení emisí při udržení vysoké úrovně mobility. Jednotlivé vlády přitom mohou velmi účinně pomoci například přechodným snížením ceny za použití železniční infrastruktury až na úroveň variabilních nákladů, anebo ji dokonce na přechodnou dobu poskytnout zdarma – jako tomu je například v Norsku.

Kombinovaná doprava a hospodářská krize

Druhý den jednání byl věnován zasedání mezinárodního koordinačního výboru kombinované dopravy silnice/železnice INTERUNIT. Ve funkci prezidenta výboru na něm dr. Janosz Berenyi vystřídal Erica Peetrmannse.

Oběma jednacími dny se jako hlavní téma prolínala ekonomická krize. Její dopady na kombinovanou dopravu a hledání cest, jak těžké krizové období překonat s co nejmenšími důsledky na funkčnost a kvalitu servisu evropského systému vlaků kombinované dopravy, byly nejčastějším námětem oficiálních jednání UIRR,

INTERUNIT i návazné konference, ale také mnoha individuálních diskusí mimo rámec oficiálních jednání.

Český a slovenský trh tvrdě postiženy

V atmosféře složité doby nelze přehlédnout informace o vývoji v České republice a na Slovensku, které na jednání rovněž zazněly. Pokles na české železniční síti spravované SŽDC se pro letošní rok odhaduje na asi 27 procent. Česká republika by tak byla postižena šestým nejvyšším procentuálním poklesem objemu přeprav po

kolejích. Jak na konferenci uvedl zástupce Rail Net Europe Joachim Kroll, s vůbec nejhorší situací se potýká slovenská železniční síť s poklesem přeprav o 48 procent. Poplatky za použití železniční sítě na Slovensku jsou přitom nejvyšší v celé Evropě.

Pozitivně bylo v této souvislosti zmíněno české řešení, které přineslo od 1. ledna snížení ceny za použití železniční infrastruktury o 20 procent. Předmětem zájmu byly v těch-to souvislostech výsledky jediného českého člena UIRR – společnosti Bohemiakombi. Toho určité poklesy přepravních objemů v letošním roce sice také zasáhly, avšak až dosud jen v relativně omezené míře. Mírnější dopady krize mají více příčin, mezi nejvýznamnější patří zvýšení mýtného na německých dálnicích platné od začátku letošního roku.

Minulému vývoji společnosti Bohemiakombi věnovala letos větší pozornost také čerstvě zveřejněná výroční zpráva UIRR za rok 2008. Bohemiakombi byla ještě v nedávné minulosti velmi tvrdě postižena ztrátou 96 procent přeprav v důsledku liberalizace mezinárodní silniční nákladní přepravy, a to k termínu rozšíření Evropské unie a následného nevyhnutelného zastavení linky doprovázené kombinované dopravy Ro-La Lovosice – Drážďany. Nový koncept s názvem Bohemia Express byl vybudován na principu nedo-

provázené kombinované dopravy a představuje nabídku pro liberalizovaný trh orientovanou na budoucnost.

Úspěšnost nového produktu na trhu dokládá konkrétní srovnání s vývojem na jiných evropských přepravních osách v hodnoceném roce 2008. V době, kdy silné transalpské osy vykázaly dvouciferný pokles, zaznamenala česko-německá osa dyna-mický růst (Belgie – Itálie minus 14 procent, Francie – Itálie minus 13 procent, Německo – Itálie plus jedno procento a ČR – Německo plus

17 procent).

Ing. Vladimír Fišer,

Bohemiakombi

spinner