29. července 2004
V obchodním roce 2003 přepravil evropský operátor kombinované dopravy Intercontainer-Interfrigo (ICF) celkem 734 100 TEU na průměrnou vzdálenost 1150 kilometrů. Při obratu 288,9 milionu € vykázal kladný provozní výsledek 0,5 milionu €, vzhledem k mimořádným výdajům na restrukturalizaci však nakonec rok uzavřel s čistou ztrátou 3,9 milionu €.
Předseda správní rady Intercontainer-Interfrigo Denis Douté v červnu při prezentaci loňských výsledků operátora obchodní rok 2003 označil za „velmi těžký“. Současně vyjádřil přesvědčení, že restrukturalizační plán přijatý na podzim loňského roku poslouží jako dobrý základ pro další rozvoj společnosti. Přijatá opatření již podle Denise Doutého přinášejí první výsledky, o čemž svědčí to, že se podařilo výrazně zbrzdit negativní trend několika posledních let. Například propad obratu ICF o tři procenta byl ve srovnání s předchozím rokem poloviční (2002: –5,7 %, 2001: –8,6 %).
Pokles objemu přeprav o 3,2 procenta byl ve srovnání s rokem 2002 dokonce jen třetinový (2002: –9,1 %, 2001: –13,2 %).
Vývoj na evropských trzích byl podle Denise Doutého nerovnoměrný. Uspokojivé výsledky přinesly nové spoje mezi západní Evropou a novými členskými státy Evropské unie, celkem však operátor vykázal snížení objemu přepravovaného zboží o 3,2 procenta (tedy přibližně o 25 tisíc TEU) na 734 100 TEU. U námořního zboží (trh „Maritime“) se objem přeprav snížil o 9,5 procenta na 383 100 TEU a jeho podíl na celkových výkonech ICF klesl z 55,8 procenta v roce 2002 na loňských 52,2 procenta. Naopak kontinentální provoz vzrostl o 4,8 procenta na 351 tisíc TEU, což se projevilo i na nárůstu jeho podílu na výkonech operátora na 47,8 procenta.
X.net provázejí problémy
Podle Denise Doutého ovlivnily slabé výsledky hospodaření především dva faktory. Za prvé se ukázalo, že rozjezd nové evropské sítě X.net s centrálou ve Wanne–Herne v Porúří je spojen se značnými ekonomickými i organizačními problémy. Vedení ICF proto již v září loňského roku přijalo bezodkladná opatření ke snížení provozních nákladů a připravilo restrukturalizační plán. Za druhé operátor ztratil kolem 76 tisíc TEU na přepravách z/do námořních přístavů, které převzaly konkurenční podniky. Výpadek se podařilo kompenzovat novými zakázkami pouze částečně.
Díky spojům do nových členských zemí EU se zvýšila průměrná vzdálenost přepravy standardního 20’ kontejneru o 3,9 procenta na 1150 kilometrů. Intercontainer-Interfrigo díky tomu podle Denise Doutého posílil svou pozici „panevropského“ operátora kombinované dopravy.
Oba tyto faktory se podepsaly na celkové čisté ztrátě 3,9 milionu €. Z ní jde ovšem 3,1 milionu € na vrub mimořádných výdajů spojených s restrukturalizačním programem (v sociální oblasti se jedná například o odstupné a další kompenzace pro 45 propuštěných zaměstnanců), navíc podnik rychleji odepisuje základní prostředky.
Letošní rok probíhá u Intercontainer-Interfrigo zcela ve znamení realizace restrukturalizačního plánu. Jeho cílem je dosáhnout vyrovnaného provozního výsledku a vrátit podnik do „černých čísel“. ICF současně posiluje své vazby se zákazníky a snaží se získávat nové trhy.
Výkony operátora však budou i letos do značné míry závislé na dodavatelích trakce a kvalita jejich služeb je prozatím neuspokojivá, upozornil Denis Douté.