9. prosince 2004
Panevropský operátor kombinované dopravy Intercontainer-Interfrigo (ICF) na přelomu roku vstoupí do druhé fáze restrukturalizace. Jeho organizační struktura by se při ní měla dále přizpůsobit potřebám zákazníků a požadavku efektivního řízení procesů. V západní Evropě dosavadní systém distribučních uzlů nahradí přímé ucelené a kyvadlové vlakové spoje, naopak ve východní Evropě hodlá operátor své aktivity dále posilovat. Při nákupu trakce se pro ICF podle jeho vedení stane rozhodujícím kritériem spolehlivost a konkurenceschopnost nabídky. Součástí restrukturalizačního programu bude i snížení počtu pracovních míst: největší redukce postihne ústředí ICF v Basileji (možná až 70 pracovních míst) a uzel ve francouzských Métách (18 míst). První rok restrukturalizace ukázal, že změny jdou správným směrem, domnívá se správní rada Intercontainer-Interfrigo. Opatření je však třeba provádět důsledně a reagovat přitom na změněné podmínky. Poskytovatelé trakce, většinou státní železniční společnosti, procházejí vlastními restrukturalizačními procesy, jejichž důsledkem je někdy velmi radikální zvýšení tarifů. Přitom spolehlivost trakce soustavně klesá, což při provozu přes systém uzlů přináší další nárůst nákladů, organizačních potíží s vypravováním vlaků i problémy s efektivním využitím vagonů. Sama správní rada, která management provedením druhé fáze restrukturalizace pověřila, na konci září prošla výraznou obměnou. Místo zástupců třinácti akcionářů v ní nově zasedají jen zástupci čtyř největších akcionářů (SNCF, SNCB, Railion a Trenitalia). Správní rada tak zastupuje 60 procent akciového kapitálu, což by mělo vytvořit podmínky pro efektivnější řízení.
Nová organizační struktura Od 1. ledna příštího roku vstoupí v platnost nová organizační struktura ICF. Organizace se soustředí na tři hlavní procesy: prodej bude záležitostí key account / product manažerů a odbytového oddělení pro malé a střední podniky. Prodejní jednotky se budou opírat o podporu Back Office Sales Administration a Back Office Purchase Administration, které dodají potřebné služby od dodavatelů. Všeobecnou podporu zajistí malá organizační složka Cen-tral Services (informatika, finance, personalistika). V čele ICF budou stát i nadále ředitelé Franz Böni (Back Offices / Central Services) a Patrice Pinoli (Sales / Product Management). Jako key account manažeři pro oblast západní Evropy budou působit Piet Lamon a Enrique Rivas, pro východní Evropu Laszlo Binder (koordinátor), Rudi Wintgens a Ahmet Cay. Za aktivity na trhu Společenství nezávislých států bude odpovídat regionální ředitel Ulrich Koch. Prodej služeb malým a středním podnikům povede Patrick Meier. „Nová organizační struktura umožní řídit všechny procesy mnohem efektivněji než dosud. Dalším významným krokem bude posílení našich aktivit v oblasti e-biz. Systémy Topas pro objednání a Tipas pro informace o službách urychlí a zautomatizují všechny procesy od knihování přepravních kapacit přes poskytování aktuálních údajů o poloze zásilky až po vyřízení fakturace,“ uvedl Franz Böni.
Změny již od konce týdne První výraznější změny pocítí zákazníci již na konci tohoto týdne, kdy vstupuje v platnost zimní jízdní řád. Dosavadní provoz intermodální sítě QualityNet s centrálním uzlem v Métách se od tohoto data mění na systém přímých ucelených vlaků, protože systém distribučních uzlů se neosvědčil. ICF se chce spolehnout především na nové dodavatele trakce, kteří zajistí přesnost spojů. Od 12. prosince začne v nových podmínkách pracovat také síť X.Net s centrem v německém Herne, které bude výchozí i konečnou stanicí pro ucelené vlaky do Porúří. Další novinkou zimního jízdního řádu je zrušení nerentabilního provozu přes tunel pod Lamanšským průlivem do Velké Británie. Jako alternativu ICF nabídne posílení kapacity přímého vlaku mezi Zeebrugge a Itálií, kde operátor začne obsluhovat i nové terminály. Provoz se střední, východní a jihovýchodní Evropou bude ICF nadále zajišťovat přes maďarskou Šoproň, nabídku v této relaci hodlá dále zlepšovat. Současně hodlá ICF v regionu dále posilovat i své marketingové aktivity. Již od října je v provozu nový ucelený vlak mezi Budapeští a chorvatským přístavem Rijeka.
Pokles objemu přeprav až o čtvrtinu Podle ředitele Patrice Pinoliho představuje přechod na přímé ucelené vlaky v západní Evropě hluboký zásah do dosavadní strategie ICF. „Systém nám umožní nabídnout našim zákazníkům vysoce hodnotné přepravní produkty za přijatelné ceny. Velký důraz přitom budeme klást na kvalitu trakce,“ řekl. Po prosazení restrukturalizačních opatření očekává vedení ICF pokles objemu přepraveného zboží maximálně o 25 procent na 550 tisíc TEU. Propad postihne především relace, na nichž nebude z množstevních důvodů možné přejít na ucelené vlaky nebo na nichž by byl provoz neekonomický kvůli vysokým nákladům na trakci. Nové produkty a spoje by měly naopak přinést zvýšení objemu až o 15 procent ročně. Nezanedbatelný impulz pro rozvoj kombinované dopravy a vlastních výkonů si vedení operátora slibuje i od zavedení mýtného pro nákladní vozidla v Německu. n www.icfonline.com